Single

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

De laatste tijd valt het me op dat mijn getrouwde vrienden en familieleden er moeite mee hebben dat ik single ben. Ik ben 25 jaar. Soms verlang ik naar een relatie. Omdat ik me dan best eenzaam voel en ook wel iemand wil hebben die alles van me weet. Ik kan mijn verhaal vaak niet kwijt en moet het doen met korte gesprekjes. Vaak is er niemand die weet wat ik op een dag allemaal doe, of ik kan gewoon een nacht wegblijven zonder dat iemand dat zou merken. Op andere dagen ben ik ook wel weer blij met mijn single-zijn, omdat ik weinig zorgen heb en mijn eigen ding kan doen. Het lijkt er op dat mensen in mijn omgeving vinden dat ik zo snel mogelijk moet trouwen en kinderen krijgen. Eigenlijk wil ik dat ook wel graag, maar ik zit nu in een situatie waarin ik weinig nieuwe mensen ontmoet. Elke keer krijg ik een hint over de toekomst. Als ik bijvoorbeeld over mijn huis iets vertel, wordt er lacherig gezegd dat ik daar toch niet meer lang woon. Of als ik op pas bij vrienden wordt er een grapje gemaakt over dat ze volgend jaar ook wel bij mij op komen passen. Ik word een beetje moe van dit onbegrip en zou liever hebben dat ze er serieus met me over praten. Toch lijkt er ook een beetje een taboe te zijn. Door al die grapjes word ik onzeker en ga me afvragen wat er mis met mij is, dat ik nog geen relatie heb en wat anderen daar van vinden. Soms heb ik een dag waarop ik verdrietig ben, me eenzaam voel en ontevreden word over mijn leven. Jammer dat zoiets moeilijk te bespreken is met anderen. Ik heb op het punt gestaan me in te schrijven op een datingsite, maar heb het niet gedaan omdat ik dat dan alleen voor die anderen zou doen die vinden dat ik zo snel mogelijk een vriend moet hebben. Getrouwde stellen lijken te denken dat hun manier van leven de enige leuke manier is en dat maakt me onzeker, omdat ik dan het gevoel krijg dat ik veel mis, maar ook niet weet wat ik er aan kan doen. Kan iemand mij tips geven hoe ik met bovenstaande om kan gaan? Bedankt.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je leeft je eigen leven, single of met een partner. Waarom zou je je iets aantrekken van wat anderen vinden? Maak hen duidelijk dat je niet gediend bent van hun flauwe grappen of insinuaties. Laat je er niet onzeker door maken, ook al zou je best een andere manier van leven willen. Als je iemand zoekt om je leven mee te delen is dat een reden om daadwerkelijk op zoek te gaan, maar ga eerst bij jezelf na óf je dat wel serieus wilt en wat je er dan van verwacht (je af en toe verdrietig voelen hoeft nog geen reden te zijn om je leven anders in te richten, hoewel je best verdriet mag en kunt hebben om het alleen-zijn!).

Je inschrijven op een datingsite of wat voor andere actie ook om een partner te vinden moet je alleen doen als je dat zelf graag wilt en niet om de lieve vrede te bewaren met familie, vrienden, bekenden!

Sterkte toegewenst,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

eenzaamsingle
3 reacties
Race406
Punt 1: Je vrienden/vrienden etc moeten je accepteren zoals je bent, en je niet opjagen om maar zo snel mogelijk te trouwen.
Punt 2: Als je een relatie krijgt en zou trouwen dan nog is het niet zo dat je meteen maar kinderen moet krijgen. Je vrienden/familie stellen trouwen en kinderen aan elkaar gelijk. Maar eerst even samen wennen aan het getrouwde leven is beter...
Punt 3: Volgend jaar bij jou willen oppassen? Onzinnig gedram. Dat zou betekenen: NU een relatie, zeer snel trouwen en meteen zwanger raken....

Laat je niet opjutten en zeg gewoon eens dat je het allemaal niet leuk meer vindt!
Als jij alleen zou blijven (gewild of niet gewild) dan heeft een ander daar NIETS over te zeggen..!
Dirk
@vraagsteller: zijn deze mensen nog wel je vrienden (zie punt 1 van Race)? Heb je nog wel genoeg gemeenschappelijk met ze om diepgaande vriendschap in stand te houden? Ik herken bij mijzelf ook wel dat eenzaamheid er toe leidt dat je contact houd met mensen die je weinig zeggen, maar gelukkig word je er dan niet van.

Wat ik zeker zou doen: ga met een groepsreis mee of ga telkens naar dezelfde jongerenavond. Je leert dan weer nieuwe mensen kennen. Ik vermoed dat ook in jou omgeving er nog genoeg mensen zijn die vrijgezel zijn, zoek daar contact mee. En dan niet met het doel om tot een relatie te komen, maar om vriendschap op te bouwen met gelijkgestemden.
hannaduerink
ik begrijp je opmerkingen heel goed, heb ook regelmatig het gevoel dat je pas echt mee telt als jee partner hebt. ik heb dit een poosje gehad en toen viel het gewoon op dat je er meer bij hoorde....

de tip van Dirk om andere singels te ontmoeten en mee om te gaan is heel belangrijk.
ik heb zelf een vriendengroep die allemaal single zijn, dat is erg fijn.

laat zien dat je leven zinvol is ook al ben je single!!