Indalen zaadbal

dr. Nomen Nescio / Geen reacties

Vraag

Als er bij bij een jongen van 14 jaar (nog) geen zaadbal is ingedaald, kan er dan toch nog wat aan gebeuren?

Antwoord

Beste vragensteller,

Mijn eerste vraag aan u/jou is; hoe weet je dat de zaadbal nog niet is ingedaald? Normaal gesproken dalen de testikels (zaadballen) ongeveer1 maand voor de geboorte af in het scrotum (balzak). Na de geboorte wordt de baby ook gecontroleerd of de ballen zijn ingedaald. Het indalen van de testikel kan namelijk achterwege blijven; hij zit dan nog in de lies of in de buikholte. Soms lijkt het of een zaadbal niet is ingedaald, maar kan hij gemakkelijk in de balzak worden geduwd. Dit wordt ook wel een pendelbal genoemd, d.w.z. dat hij gemakkelijk heen en weer bewogen kan worden en meer dan eens stabiel in het zakje blijft liggen. Zo'n pendelbal komt rond de puberteit meestal vanzelf op zijn plaats. Wanneer echter de bal niet is ingedaald voor het tweede levensjaar (hierop wordt gecontroleerd bij het consultatiebureau), dan vindt er operatief ingrijpen plaats.

Ook kan het gebeuren dat de zaadbal eerst wel is ingedaald, maar later er toch buiten de balzak komt te liggen. Hier zijn verschillende behandelopties voor.

Een goede folder met informatie is hier te vinden.

Echter, als eerste zou ik u/jou willen adviseren om naar de huisarts te gaan en te laten onderzoeken of de zaadbal daadwerkelijk ook niet is ingedaald. Mocht dit niet zo zijn, dan kan deze je eventueel verwijzen voor verder onderzoek en behandeling in het ziekenhuis door de uroloog.

Lees meer artikelen over:

medischtestikel