Bijbelse troost bij liefdesverdriet

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Waar in de bijbel kun je troost vinden als je bijvoorbeeld liefdesverdriet hebt?

Antwoord

Er wordt in de Bijbel wel veel over troost gesproken in zijn algemeenheid. In de Bijbel zie je de verhalen van gewone mensen en daarin komt ook hun verdriet in naar voren. De Heere God ziet ook het verdriet van mensen en mensen mogen daarmee naar hem toe komen.

Ik weet niet zo een tekst te noemen waarin het speciaal over liedesverdriet gaat. De Bijbel is ook weer geen handboek waarin allerlei soorten van verdriet één voor één besproken worden. Als je in de Bijbel over verdriet en troost leest, mag je vervolgens heel persoonlijk aan je eigen verdriet denken en je laten troosten door de troostwoorden die in de Bijbel tot je komen.

Praat er ook eens over met iemand die je kunt vertrouwen. Het doet ook zo goed om je verhaal eens te vertellen, daarmee zet je het toch op een rijtje en verwerk je het iedere keer weer een klein beetje. Veel mensen die nu gelukkig getrouwd zijn, hebben in hun jonge jaren wel eens iets dergelijks meegemaakt. Liefdesverdriet is best wel een heel ingrijpend verdriet, toch een soort van rouwproces(je). Maar blijf er ook niet teveel in hangen.

Ali Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

liefdesverdriet