Last van gesuis

drs. A. Meijer / 2 reacties

Vraag

Ik heb al vanaf mijn jeugd altijd last van gesuis (deun: één toon) in mijn hoofd en als ik mijn hoofd draai kraakt het. Zelf heb ik (nu 23) het idee dat ik mijn bloed door mijn aderen hoor stromen. Zou het kunnen komen door hogere bloeddruk? Ik heb hier wel eens wat voor geslikt, maar toen er geen oorzaak werd gevonden mocht ik ermee stoppen. Ik was nog te jong en ik zou meer last van de medicijnbijwerkingen hebben dan van de hoge bloeddruk. Wat is het geluid/suizen? Is het iets om je zorgen om te maken? Soms heb ik zoiets: als je slechte aderen krijgt? (bloedverdunner een idee?)

Antwoord

Beste vragensteller,

Als het geluid pulserend is dan zou het te maken kunnen hebben met een verhoogde bloeddruk. Als het een continu geluid is kunnen er andere oorzaken aan ten grondslag liggen. Als je het al zo lang hebt lijkt het mij niet iets waarover je je zorgen moet maken. Zonder voorschrift van een arts raad ik het gebruik van bloedverdunners af.

Het gekraak in de nek kan met de nekwervels te maken hebben of met de ligamenten of spieren daarbuiten. Dit is beter te beoordelen d.m.v. lichamelijk onderzoek.

Als je dus een antwoord wil hebben op jouw vragen raad ik je aan om toch nog eens de huisarts te bezoeken.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Tags in dit artikel:

bloeddrukgeluidmedisch
2 reacties
kneusi
vragensteller, is een chiropraktor een idee? misschien?
cross
In mijn familie ken ik iemand die hier ook heel lang last van heeft. Ik weet daardoor dat er een cd is waarop dergelijke geluiden zijn 'opgenomen'. Als je die laat horen aan anderen kan dat begrip kweken voor het geval je door deze klachten niet zo kan functioneren als anderen. Als je reageert wil ik wel proberen te achterhalen over welke cd het gaat.