Angstig voor de toekomst

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Sinds kort heb ik contact met een lieve jongen. Echter, ik heb hem nog maar een paar keer ontmoet. Mijn verleden speelt me nu parten en maakt me angstig voor de toekomst. Ik heb op het punt van trouwen gestaan, maar de relatie uiteindelijk verbroken. Dat is nu al heel wat jaren geleden en nu wil ik proberen een nieuw contact op te bouwen. De eerste contacten zijn positief. Ik ken deze jongen nu bijna een maand. Eerder had ik hem nog niet ontmoet, dus het is echt elkaar nog helemaal leren kennen. Hij heeft een karakter wat goed bij mij zou passen. Alleen wil ik met alle geweld nu al wat voor hem voelen of zelfs verliefd zijn. Dit maakt dat ik me dagenlang heel erg gespannen voel. Het geeft me vragen als: Zou ik wel van hem kunnen gaan houden? Vind ik het echt wel zo leuk als ik weg ben met hem? Bedrieg ik mezelf? Ik ben een doemdenker van aard. De positieve dingen worden heel snel weggevaagd en komen er weer nare gedachten voor terug. Daardoor denk ik dat het niet goed komt. Ik ga er tegenop zien en ben bang dat het de volgende keer dan tegen zal vallen. En als we dan weg gaan probeer ik steeds iets te voelen. Ben ik wel eerlijk voor mezelf als ik nu al probeer van alles voor hem te voelen? Waarom kan ik er niet open in gaan? Speelt de duivel hiermee? Waarom ben ik dan zo lusteloos en moet ik me continu voortslepen? Het zou toch juist iets leuks en moois moeten zijn. Heeft iemand tips hoe ik hier mee om kan gaan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Daar gaan we: je hebt het over "een lieve jongen". Houdt dat vast. Die lieve jongen wil je beter leren kennen, neem ik aan. Ga dan niet bij voorbaat zitten piekeren, maar geef hem en jezelf de kans die je zo graag wilt! Vraag jezelf af, waarom je je vorige relatie hebt verbroken en wat deze vriend zo anders maakt. Schrijf eens voor jezelf op, wat je van een relatie verwacht – in het algemeen, bedoel ik. Schrijf daarna ook op wat je in deze nieuwe vriend ziet, van hèm verwacht. En tenslotte maak je een lijstje van de redenen waardoor je aanstaande huwelijk van destijds is gestrand. Zo krijg je zicht op je eigen gedachten en gevoelens.

Ik heb al eerder geschreven dat liefde net zoiets is als een teer plantje dat licht, lucht en ruimte nodig heeft om te kunnen groeien. Je kunt het verstikken door te veel te willen, door spanning op te roepen, door schuldgevoel.

Je schrijft dat je een doemdenker bent en dat positieve dingen snel worden weggevaagd. Goed, dat je jezelf zo kent! Wil je veranderen? Doe er dan wat aan! Beloon positieve gedachten en gevoelens door die steeds weer voor jezelf te herhalen. Laat negatieve dingen níét de overhand krijgen. Ik weet, dat dat gemakkelijker gezegd is dan gedaan, maar wanneer je lijstjes maakt zoals ik hierboven schreef, dan maak je een en ander voor jezelf zichtbaar en is het gemakkelijker om "terug te halen" (hang ze desnoods op je spiegel of boven je bed!). Besef dat één positieve gedachte heel snel tien negatieve op kan roepen: zet de positieve kant daarom maar in dikgedrukte letters!

Sterkte toegewenst en een hartelijke groet,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verliefdheid
1 reactie
Jo_Pedago
Herkenbaar, jouw verhaal. Mijn advies: gooi het open en gun het een kans.
Zeg gewoon eerlijk dat je het spannend vind, vertel wat je eerder meegemaakt heb, hoe jij er nu in staat, hoe jij het liefst verder wil gaan etc.
En ik kan je zeggen: wanneer je er gespannen mee omgaat, wanneer je PERSE iets wil voelen en daar constant op gefocust bent.. dan voel je alleen maar minder.
Neem gewoon je tijd, leer elkaar kennen, geef je liefde een kans. Wanneer je dit ook open besproken hebt met de betreffende jongen zul je zien dat je er zelf ook ontspannender mee om kunt gaan en er meer van kan genieten.. en.... dat de rest dan gewoon vanzelf gaat. Probeer met niet te rationeel met de liefde om te gaan! Dat werkt alleen maar tegen.

Je zet zelfs als titel boven je vraag: 'Angstig voor de toekomst'. Waar ben je precies angstig voor? Bang dat je volgende date tegen gaat vallen? Dat die jongen dan tegenvalt of dat jij dan nog steeds niet verliefd bent? Of ben je bang dat je verkering ooit (weer) mis gaat lopen? Angst is erg vervelend tijdens verliefdheid/verkering. Des te belangrijker om het er samen over te hebben. Bespreek je angst, heb vertrouwen in jezelf en in de ander, alleen dan zul je hier ontspannen mee om kunnen gaan. En echt, je zult zien dat dit alles bespreken jullie relatie (ik noem het maar even zo) zal verdiepen. Heeeel veel sterkte hierin! En: vergeet boven alles God hier niet in te betrekken. Vraag om Zijn leiding, Hij kan je hier rust in geven en je de weg wijzen!