Tot het uiterste bij je kerk blijven

Ds. A.J. Schalkoort / 10 reacties

Vraag

Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom je tot het uiterste bij je eigen kerkelijke gemeente moet blijven. Is dat Bijbels te onderbouwen en zo ja, waar staat het? Als je nu veel liever naar een andere gemeente gaat, terwijl het niet echt dringend is, waarom zou dat fout zijn? Je kunt God toch evengoed in de ene gemeente dienen als in de andere? Ik zie kerken meer als filialen van de ene, grote Kerk. En de dominees onderling zie ik als collega's van elkaar. Maar waarom wil iedereen dan zijn eigen gemeenteleden per se houden? Wat geeft het bij welke herder het schaapje graast, als het maar te eten krijgt en gezond is. Soms lijkt het wel alsof ze het liever ziek bij de eigen kerk houden dan dat ze het bij een ander -waar het beter gedijt- laten grazen. Schiet dat niet het doel voorbij?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Stel, daar is een gezin: een vader en moeder met 5 kinderen in de leeftijd tussen 10 en 25 jaar. En stel dat één van de kinderen tegen de ouders zou zeggen: ik ga voorlopig elke dag bij de buren eten en slapen en het volgende kind zegt weer naar een ander adres te willen gaan. Stel voor dat zoiets zou gebeuren. Wat voor een wanordelijke toestand zouden we hebben in onze gezinnen. Zo is het ook met onze gemeenten: die hebben we te beschouwen als gezinnen. In de Bijbel schrijft Paulus brieven aan de gemeente te Efeze, of Kolosse, enz. In die gemeenten werd door de apostel opzieners (ouderlingen) aangesteld om opzicht te hebben over de kudde en de gemeenteleden stelde zich onder die opzicht. De Heere Jezus noemt Zichzelf de goede Herder. Een herder zoekt hetgeen verloren is, brengt het verdwaalde bijeen in een kudde die Hij leidt en weidt. Het is de voortdurende zorg van de herder om de kudde bij elkaar te houden. Er zijn zoveel gevaren waardoor de kudde uiteen gejaagd wordt.

Eén van de gevaren zie ik ook terug in het verlangen om niet trouw te willen zijn aan een bepaalde gemeente of kerkverband. Hoewel niet één kerkverband het recht heeft om te zeggen: wij alleen zijn de waar zaligmakende kerk, en de kerkelijke verdeeldheid iets is waar we ons over hebben te schamen, hebben we aan de andere kant te maken met een kerk en gemeente waar we deel van uit maken. Het is daarom absoluut niet goed te keuren wanneer we de kerken zien als filialen. Dan doen we aan kerkelijke shopping. Het is een uiting ervan dat we geen kerkelijk besef hebben, dat we doen wat goed lijkt in eigen ogen en dus toegeven aan de tijdgeest van individualisering waardoor gemeenschapszin verbroken wordt.

God is een God van orde en Hij bindt ons aan gemeenten en kerkverbanden (hoe gebrekkig die ook zijn) waar we onze verantwoordelijkheid hebben te dragen, waar we ons stellen onder de verkondiging van het Woord, het onderwijs ontvangen via catechese en verenigingen. Vergeet niet: wie overal is, is nergens.

Ik heb in de praktijk weinig goeds gezien daar waar we kerkelijk aan het zwerven gaan. Daar tegenover: zegen gemerkt daar waar we touw zijn aan onze kerk en gemeente, ook al kan het soms moeilijk zijn. Is er wel gebed voor onze ambtsdragers, voor onze gemeenten en kerken? En laten we onze onderlinge bijeenkomsten niet nalaten gelijk sommigen de gewoonte hebben, waarschuwt Paulus de Hebreen. Het moet ons er om te doen zijn lid te worden van de ene, algemene, christelijke kerk. De kerk met een hoofdletter, wordt uiteindelijk bijeen gebracht uit de gebrokenheid van het kerkelijk bestaan. Die kerk krijgt gestalte overal waar de ene Naam van de Heere Jezus in alle getrouwheid verkondigd wordt en waar deze Zaligmaker omhelst wordt door het geloof. Dan beleven we de gemeenschap van de heiligen in eigen kerkelijk gezin.

Ds. A. J. Schalkoort

Ds. A.J. Schalkoort

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Lunteren
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant

10 reacties
bootje
Vragensteller bedankt voor de vraag, want jou vraag is ook vaak mijn gedachte. Vooral door mijn beroep kom ik bijna nooit in dezelfde kerk, ook niet waar ik lid ben. Dus heb nergens binding mee.
Unionist
Als ik in A woon, en ik heb het daar niet naar mijn zin in de kerk, kan ik naar B verhuizen en daar lid worden van een gemeente waar het fijner is. Dat vindt iedereen heel normaal. Maar in wezen doe ik precies hetzelfde, alleen met de smoes van verhuizen erbij.
1a2b3c
Volgens mij ziet het geestelijke gezin er zo uit: we hebben God als onze Vader en Jezus is onze oudste Broeder en verder zijn onze medegelovigen onze broeders en zusters.

Ouders worden er nog wel eens op aangesproken dat we bij de doop hebben belooft onze kinderen naar ons beste vermogen zullen onderwijzen te doen en te helpen onderwijzen.
Kerk je bij gemeente a maar je vind b veel Bijbelser, zou je je dan niet aan je doopbelofte moeten houden om je kinderen het beste onderwijs te geven?
Jantjes
@Molly Malone,
kom even nar het forum: [Religie] - Algemeen
dominerik
Consumentengedrag! Ik haal het daar waar ik het het lekkerst vind. Een supermarktkerk. En dat is toch heel wat anders dan 'de gemeenschap der heiligen'.
Alphonsus
Hoe minder leden een kerk heeft hoe minder macht en invloed. Hoe minder leden hoe minder makkelijk een dominee te onderhouden. Dit kan OOK meespelen, anders dan het hierboven gegeven antwoord van de dominee.

Feit is dat wij allen verantwoording hebben af te leggen voor ons handelen bij het laatste oordeel. Wanneer ik onvoldoende tot geestelijke groei gekomen ben en dat dan tracht te rechtvaardigen dat ik maar in die of die kerk gebleven ben omdat men dat zo graag had, zal de Heere dan niet zeggen: heb je dan alle dingen niet onderzocht en daaruit het goede behouden?
Wij hebben een zeer grote verantwoordelijkheid m.b.t. onze geestelijke groei in Christus. Wanneer ik na goed onderzoek tot de conclusie kom dat ik bij de kerk moet blijven waar ik al was, handel je conform Gods woord.
Het maar wat onverschillig blijven hangen in je eigen kerk (wel zo makkelijk) zal je niet rechtvaardigen m.b.t. het geleden verlies in liefde tot Hem en het verlies in de deugden van Christus die een gevolg kunnen zijn je opstelling (blijf maar zitten waar je zit) in deze.
Alphonsus
@drusius,

Ik weet idd niet wat de Heere zeggen zal, maar ik weet wel dat wanneer Hij spreekt (middels de Heilige Geest en zekerheid in het hart) dat voor mij/ons alleen maar ten goede is/zal zijn.
Andries_H
Ik ben het compleet met 1a2b3c eens.
Enkele jaren geleden ben ik tot de conclusie gekomen (met de Bijbel in de hand), dat de kerk waartoe ik behoorde onschriftuurlijk was.
Tot verdriet van mijn ouders en verdere familie heb ik de overstap gemaakt naar de Hersteld Hervormde Kerk.
Dit was voor mij ook een zware worsteling en ik ging niet zo maar overstag. Ik ondervind nog bijna dagelijks de spanningen en moeilijkheden die dit teweegbrengt aangezien ik ook nog thuiswonend ben.

Ook in mijn vorige gemeente kreeg ik zulke zaken te horen als 'wanorde' en 'consumentgedrag' en dergelijke.

Men gaat er altijd vanuit dat 'de jeugd' van 'zwaardere' kerken naar 'lichtere' kerken over gaat, maar dit is lang niet altijd het geval.

Het is pijnlijk om te moeten concluderen dat je al jaren niet op je juiste plek zit, maar ik ben blij dat ik de overstap gemaakt heb en niet heb geluisterd naar de 'preken' van de dominee, ouderlingen en ouders.

Nee, ik was niet hervormd, dit is dus geen PKN vs. HHK verhaal.
refoweb
Discussiëren over dit onderwerp kan op het forum. Zie http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=33&t=24342

De vragenrubriek houden we graag 'zuiver'. Let op de voorwaarden voor plaatsing van een reactie. Alvast dank!
vandijk
Volgens mij gaat het bij de vraagsteller helemaal niet om shoppen. Ben het met ds. eens wat betreft shoppen. Maar wanneer een volwassen persoon een weloverwogen keuze (biddend) maakt voor een ander kerkverband dat ook vasthoudt aan Schrift en belijdenis, kan ik daar weinig op tegen hebben.