Bidden en verhoord worden

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Als reactie op mijn eerdere vraag. Allereerst bedankt voor uw antwoorden. Ik heb contact gehad met iemand die godsdienstlessen op school geeft en die heeft enkele keren met mij gebeden en gepraat. Vanaf dat ik met hem samen gebeden heb, heeft mijn vriendin meer interesse in het geloof. Heeft dit iets met elkaar te maken? Ik hoorde kortgeleden ook van iemand dat er eens een man was die goed was en toch heel veel vrouwen had. Hoe kan dat? Is dat geen zonde? Of werd dat direct vergeven omdat hij geloofde? Als wij bij elkaar blijven betekent dat dan dat ik God en geloof laat schieten of er niet genoeg voor over heb?

Antwoord

Beste vragensteller,

Als ik je goed begrijp woon je op dit moment samen en is dat met de leraar godsdienstlessen besproken. Dat is uitgemond in een gebed waarin de relatie van kerkelijk-onkerkelijk aan de Heere God is voorgelegd. Bidden betekent als het goed is ook geloven dat Hij antwoorden wil. En dat in Zijn wijsheid en op Zijn tijd. Concreet verandering bespeuren kan dus verhoring betekenen. Alleen dat garandeert geen concrete, directe verhoring bij een volgende stap. Bidden en verhoord worden werkt niet automatisch.

Je volgende vraag betreft een relatie van een man met meer vrouwen. Dat is bij de wet in Nederland verboden. Dus officieel bestaat zoiets niet. Dat een man intiem contact heeft met meerdere vrouwen, of wisselende contacten, noemt de Bijbel overspel en dus zonde. Daarvan zegt Jezus: Wie Mij liefheeft bewaart Mijn geboden. Kijk ook eens naar Jakobus 2:14-26.

Je derde vraag kan ik niet zonder detailkennis eenvoudig met ja of nee beantwoorden. God heeft ons het huwelijk gegeven als zichtbaar verbond van trouw. Omstandigheden van onwetendheid of het sluiten voor een tijdje van onze oren voor Zijn Woord kan tot uitglijden en vallen leiden. Of dat geforceerd en direct kan en moet worden hersteld zal bepaald worden door de situatie. Die ken ik van jou niet. Wel denk ik dat het geloof steeds meer onvrede geeft met alles dat ingaat tegen Gods Woord.

Hopelijk kun je wat met deze antwoorden. Wijsheid.

Ds. B. J. van Vreeswijk