Scheiden van seksverslaafde man

Ds. A. de Lange / 21 reacties

Vraag

Mag je scheiden als er geen sprake is van daadwerkelijk overspel? Jezus zegt dat zo wie een vrouw aanziet om haar te begeren, die heeft al overspel in zijn hart met haar gedaan. Ik begrijp dat iedereen dan wel kan gaan scheiden, maar als er nu sprake van is dat je man sekssites bekijkt en andere troep? Als je met die dingen jezelf bevredigt ga je toch gewoon vreemd, vind ik. Toen we pas getrouwd waren ging het gewoon goed tussen ons (ik heb het alleen over seksueel contact) maar toen ik ontdekte dat hij graag naar zulke dingen keek voelde ik me erg gekwetst en vernederd. We hebben toen gepraat en er wat over gelezen dat het bij mannen anders werkt als bij vrouwen enzo en hij beloofde ermee te stoppen. Maar hij gaat er gewoon mee door, alleen dan stiekem. Dat heb ik ontdekt op de computer en de rekening waarop stond dat er erotische sites waren bezocht. Dat heeft hij ook wel weer toegegeven maar nu heeft hij een wachtwoord op zijn pc. Ik vertrouw hem niet en ik heb geen enkel respect meer voor hem. En als we vrijen vraag ik me af aan wie hij denkt en dat blokkeert me. Het is ook niet zo, dat ik vaak niet-thuis geef als het gaat om gemeenschap. Ik heb gelezen dat twee keer per week het gemiddelde is en daar komt hij wel aan. Ik wil geen aanleiding geven dat hij die troep opzoekt dus ik zeg meestal geen nee en doe dan verder maar alsof. Soms als ik m'n gevoel kan uitschakelen, heb ik er zelf wel eens iets aan, maar meestal begin ik daar niet aan. Als ik had geweten dat mannen zo waren, had ik er nooit een willen hebben. Ik vind het zo vernederend allemaal. Niet alleen wat betreft mijn man, maar in de hele wereld lijkt het om seks te draaien. Ik ben geen ding. Vrouwen zijn geen dingen, maar mensen. Ze kunnen nog geen reclame voor een bril maken zonder dat er een blote vrouw aan te pas moet komen. Ik walg van seks en het liefst wil ik scheiden, maar ik weet niet of dat mag.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je brengt een ernstig probleem binnen jullie huwelijk naar voren. En je denkt erover te scheiden. Ja, dat komt er misschien wel van. Maar dan moet het helemaal niet meer anders kunnen. En dat is de vraag.

Uit wat je schrijft, maak ik op dat je man een seksverslaving heeft. Dat is een ernstig iets. Om meerdere redenen. Allereerst bezoedelt hij daarmee jullie verhouding waarin het de bedoeling is dat je voor elkaar de enige zult zijn. Ook in je verlangen. Vervolgens is je man vanwege zijn seksverslaving waarschijnlijk iemand met wie je moeilijk op andere manieren dan lichamelijk intiem kunt zijn. Hij zal het wel moeilijk vinden om je in zijn hart te laten kijken. Zijn geestelijk leven naar God toe is ook geblokkeerd. Samen bidden zul je wel niet kunnen.

Deze seksverslaving moet stoppen. Dat heb jij hem al wel duidelijk gemaakt. Maar ik heb het idee dat je nu het idee hebt: ik kan niks meer. Hij heeft zich met het wachtwoord voor zijn computer in zijn verslaving verscholen – die indruk zou je in ieder geval heel goed kunnen hebben – en nu gaat het maar door.

Wat moet je en kun je? Allereerst je man nogmaals met deze situatie confronteren. Vervolgens hem het voorstel doen om samen naar de hulpverlening te gaan. Hij heeft begeleiding nodig om van zijn seksverslaving af te komen. Want alleen lijkt hij dat niet te redden. Jullie samen hebben begeleiding nodig om met elkaar een open omgang te vinden, die bij het gehuwd zijn hoort. Ik zou denken in de richting van Eleos. Op internet vind je wel een adres bij jou in de buurt.

Waarschijnlijk is hij er niet happig op om die kant op te gaan. Maar geef het niet op. Vertel hem, dat je de nabije familie gaat inlichten over deze seksverslaving als hij niet bereid is om hulp te vragen. Hoe dan ook: het wachtwoord moet van de computer. Wil het vertrouwen van elkaar weer opgebouwd kunnen worden, dan moet er zoveel mogelijk inzicht komen in elkaars leven.

Ik hoop van harte dat met hulp van buiten jullie huwelijksleven weer op de rails komt, en dat je na verloop van tijd samen van elkaar kunt genieten, omdat je er helemaal voor elkaar mag zijn.

Het is een hele weg die jullie moeten gaan en er ligt een zware klus. Voor jou. Ook voor je man. Dat kunnen jullie niet in eigen kracht. Je hebt er God voor nodig. Vraag Hem om hulp. Om uitkomst. Om kracht om tegen de zonde te strijden en te kunnen doen wat God van je vraagt. Om alle genade die nodig is om ieder voor zich vergeving van zonden bij Hem te vinden en elkaar ook te kunnen vergeven. Christus offer is groot genoeg geweest om die genade voor ons te verwerven.

Maar als het na het hele traject dan toch echt niet zou gaan… Ja, dan komt er misschien een scheiding van. Voorlopig zou ik niet in die richting denken, als ik jou was. De gevolgen van een scheiding zijn ernstig genoeg om die zo lang mogelijk uit te stellen.

Of je MAG scheiden? Het is in de Bijbel nooit een kwestie van MOGEN. Het is steeds weer een kwestie van de hardigheid van het hart die het weer wint, en waardoor de mooiste dingen kapot breken. Zoals bijv. een huwelijk. Maar één ding is zeker: als jij gevochten hebt voor het huwelijk, en het breekt dan alsnog kapot, dan is er nog steeds een Zaligmaker bij wie je terecht kunt.

Ds. A. de Lange, Oldebroek

Ds. A. de Lange

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nieuw-Lekkerland
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

echtscheidinghuwelijkoverspelporno
21 reacties
anna
Wat moeilijk voor je zeg, wat zul je je eenzaam voelen.

Een aantal tips:

Zorg dat je een goede filter hebt. Wil hij daar niet aan meewerken, dan moet je de buitenwereld (dominee, ouderling, broer ) inlichten, zodat die hem over kunnen halen.

Trek alle stekkers uit de computer, zet hem in de kast. Zeg het internetabonnement op.

Lees samen veel huwelijksboeken. Plan elke week een avond voor samen in en ga samen erop uit. Wees open over seks naar elkaar, jij net zo goed.

Vernieuw je huwelijksbeloften...

Maar als eerste:

Breng alles bij God!

Veel sterkte,

God zegene je!

Anna