Datingsite geoorloofd?

Ds. C.J. Barth / 3 reacties

Vraag

Mijn zusje vraagt zich af of een chr. datingsite een geoorloofd middel is. Zelf heb ik er in afhankelijkheid van de Heere wel gebruik van gemaakt. Maar vaak word ik er mee aangevallen dat ik dan een ‘kleiner’ geloof heb als mijn zusje. Zij zegt en gelooft dat de Heere zo’n site niet nodig heeft. Ik denk dat ik dit als middel in afhankelijkheid van de Heere mag gebruiken om zo in contact te komen met een christelijke vrouw. Vaak denk ik dat wij zijn opgevoed met het idee dat Gods leiding het beste werkt als wij zo passief mogelijk zijn, maar waar zou dit vandaan komen? Ik merk dat ik er gewoon erg mee zit en het bij vlagen steeds terug komt. Had ik ook ‘af moeten wachten’ tot de Heere iemand op mijn weg bracht? Ging ik zelf aan de slag toen ik hier wel gebruik van maakte? Graag een evenwichtig antwoord, want ik zou hier heel graag in verder geholpen worden want het bezorgt me twijfel en onzekerheid.

Antwoord

Beste vraagsteller,

1. Inderdaad heeft de Heere een christelijke dating-site niet nodig om twee mensen bij elkaar te brengen. Maar Hij kan er ook wél gebruik van maken. De Heere is daarin vrij. Het is ook niet de vraag van een groter of kleiner geloof. Laten we niet oordelen over elkaars geloof. Dat is een hachelijke zaak.

2. Een bijbels gegeven hierover is het verschil tussen Ezra en Nehemia. Beide gaan uit Babel de lange reis naar Jeruzalem maken. Beide kunnen militair begeleide krijgen op deze gevaarlijke tocht. Ezra wijst dit af, want hij beseft heel sterk dat God hem zal beschermen (Ezra 8:22). Dat is voor Ezra niet iets automatisch, maar een zaak van intens gebed (vers 21,23). Echter, Nehemia accepteert wel een geleide van de koning (Nehemia 2:9). Hij was ook een man van veel gebed die dicht bij de Heere leefde (hoofdstuk 1). Hij aanvaart dankbaar de aangeboden hulp.

Vanuit het geloof kun je dus met dezelfde zaak verschillend omgaan. Het belangrijkste is: hoe gebruik je de middelen? Uit ongeloof of uit geloof? Twijfelend aan Gods macht of dankbaar voor de hulpmiddelen die hij geeft? Als het goed ligt, dan ben je in beide situaties biddend ermee bezig. Afhankelijk van de Heere, vertrouwend op Hem.

3. Tot slot. Een dating-site lijkt me in zichzelf niet verkeerd. Maar ik zou het ook niet iedereen aanbevelen. Dat is ook de persoonlijke verantwoordelijkheid tegenover God. Op wat voor manier we ook een levensgezel zoeken, de Bijbel is wel duidelijk over een paar punten. Zoek iemand die gelovig is (2 Korinthe 6:14, Ezra 9-10). En zoek niet iemand voor een kort en los contact (daten voor het plezier), maar zoek iemand om voor altijd mee door het leven te gaan.

Hartelijke groeten,
Ds. C. J. Barth

Lees meer artikelen over:

dating
3 reacties
Mink
Als ik mezelf na ga:
Ik heb nu een lieve vriend en wij zien het allebei als een besturing van Boven dat we elkaar zo ontmoet hebben.
Hij vult mij aan en ik hem. Het voert te ver om persoonlijk in te gaan op welke gebieden we elkaar aanvullen, maar ik wil wel het volgende zeggen:
God bestuurt alle dingen, ook de dating-sites en doet ook dan wonderen!
Er zijn mensen die zeggen dat een dating site niet mag. En daar zijn hele stukken over geschreven. Het gaat er maar om hoé je je inschrijft op een dating site. Als God wil dat iets niet gebeurd, gebeurd het ook niet hoor. Dus, als Hij wilde dat jij als een vrijgezel door het leven zou gaan, zou je geen man ontmoet hebben. Idere zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd en ik vind dat wij niet mogen zeggen van elkaar dat we een klein geloof hebben. Ieder geloofd op een andere/ zijn of haar eigen wijze.
goudvis
Als je een christelijke datingsite zou afkeuren mag je ook niet met een jongerenreis mee of bijvoorbeeld Daniëlkamp. Je loopt daar namelijk ook de kans om een vriend of vriendin op te doen. De Heere gebruikt de middelen ook in het besturen van iemands leven.
meisje20
ik had me ''voor de grap'' aangemeld op een christelijke datingsite, maar kreeg allemaal reacties van mannen ouder dan 40! (had zelf 18 neergezet) ik ben voorgoed genezen van een dating site.