Te hoge bloedsuiker

A. Kwakernaak / Geen reacties

Vraag

Ik heb inmiddels al twee jaar te hoge bloedsuiker. Nu ben ik ook al twee jaar bezig met allerlei medicijnen/metformine en amaryl. Vanaf het begin was het 8-9  en tot nu toe nog steeds is de suiker steeds iets te hoog, meestal rond 8 of 9. De medicijnen zijn al diverse keren aangepast. Maar het valt me op dat ik helemaal niet reageer op zowel metformine als amaryl. Ook heb ik dat doorgegeven aan mijn huisarts en de diabetesverpleegkundige. Ze hebben daar niet echt een verklaring voor. Ze willen me ook niet doorsturen.

Is dat wel normaal ? Zou mijn alvleesklier wel normaal reageren? Ik weet dat ik te weinig beweeg, en dat ik wel wat overgewicht heb, maar ik kan daar moeilijk verandering in aanbrengen.

Antwoord

Bij Diabetes Mellitus type 2 is er sprake van een verhoogde bloedsuiker. Nu is het bij de regeling van DM vooral van belang hoe de waarde van de HbA1c is. Dit is de gemiddelde bloedsuiker van de afgelopen 6 weken. Deze waarde is bepalend voor de instelling van de medicatie. Omdat ik dat van u niet weet, is het moeilijk om nu advies te geven.

De streefwaarde van de HbA1c is rond de 7. Dus ook al is de bloedsuiker ongeveer 8, maar is de HbA1c binnen de norm, dan is er geen reden voor verwijzing. Verder is het voor mij niet duidelijk welke medicatie u krijgt in welke hoeveelheden. Ook is een dieetadvies bij een diëtiste van belang.

Daarnaast is het raadzaam om inderdaad gedurende 1/2 uur per dag te bewegen en af te vallen tot een gezond gewicht. Ook de bloeddruk moet goed gereguleerd worden. Helaas is het zo dat veel mensen met een verhoogde bloedsuiker in de loop van de tijd steeds meer medicatie moeten gebruiken en zelfs uiteindelijk uitkomen bij insulinetherapie. Indien het voor u onduidelijk is waarom u op deze manier behandeld wordt door de huisarts en de diabetesverpleegkundige, raad ik u aan een gesprek aan te gaan met hen.

A. Kwakernaak

Lees meer artikelen over:

medisch