Ouders kerkistisch

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik kamp al een aantal weken met het volgende probleem. Mijn ouders willen niet hebben dat ik verkering krijg met iemand van buiten de Gereformeerde Gemeenten. Onlangs heb ik een leuke jongen ontmoet die Gereformeerde Gemeenten in Nederland is. Ik durf het niet tegen mijn ouders te vertellen. Zij reageren soms zo kerkistisch dat ik daar wel eens bang van word. Wat moet ik nu doen? Hoe moet ik hier mee omgaan?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Het is geen eenvoudige vraag die je me stelt. Omdat ik noch de personen noch de omstandigheden ken. In het algemeen gezegd is het voor de hand liggend dat ouders voor ogen hebben dat ze met hun kinderen en aangetrouwde kinderen een goede band hebben en ook in kerkelijk opzicht een eenheid blijven vormen. Dat vloeit uit hun doopbelofte voort en uit een gevoel van saamhorigheid. Nu kan de inbreng van iemand uit een ander kerkverband daar een verandering in aanbrengen. Dan behoeft niet perse, maar helaas is dat wel soms het geval. Als zij dat vrezen is daar begrip voor op te brengen. Het is dan ook beter dit te voorkomen dan te genezen.

Zelf heb ik recent een paar huwelijken bevestigd, waarvan de bruidegom uit het bedoelde  kerkverband kwam. Maar die zijn op belijdeniscatechisatie bij me geweest en er is een goede harmonie.

Daarom is er zo'n groot verschil in situaties. Het laat zich niet altijd voorspellen hoe de zaken zich ontwikkelen. En het huwelijk is een te nauwe band om het met een "we zien wel" te wagen. Ook moeten we de familieband niet op het spel zetten.

Daarom is een absoluut "neen" niet op zijn plaats. Maar voorzichtigheid, duidelijke afspraken en vooral een biddend bezig zijn met deze zaak zijn wel geboden.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul