Droefheid naar God

Ds. J. van het Goor / Geen reacties

Vraag

Een predikant zei eens vanaf de kansel dat de droefheid naar God (die een onberouwelijke bekering werkt tot zaligheid), dieper is dan de droefheid over het verlies van je eigen kind. Kan dat wel, ik hoorde het verhaal van een moeder die zes weken na het overleden van haar zesjarige kind, van verdriet is overleden. Hoe moet je dit zien?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Zo zie je maar weer dat je vanaf de kansel niet alles kunt zeggen wat in je gedachten komt. En weet je als voorganger ook waarover je het hebt, als je deze dingen zegt. Heb je zelf ook een kind verloren door de dood? Er van uitgaande dat je de droefheid naar God toe kent. Je moet dus beide kennen om de vergelijking te kunnen maken. En is dan die vergelijking van droefheid voor ieder die beide dingen heeft beleefd, hetzelfde? Is droefheid naar God toe voor iedereen gelijk? En is het verdriet over het verlies van een kind voor iedereen even intens?

Laten we het maar niet vergelijken, omdat het zaken zijn die ogenschijnlijk gelijk zijn, maar in feite totaal verschillen. Je brengt elkaar niet op het spoor maar op een dwaalspoor. Want ook al ben je bedroefd over de zonde en drijft het je naar God uit, je weet bij zo’n vergelijking maar nooit of het wel voldoende is, want ja, het verdriet over de dood van je kind is wel zooo erg! Als ik lees in 2 Kor. 7:10 dan tref ik daar de uitdrukking aan. Beide overigens, droefheid naar Gods wil en droefheid der wereld. De laatste, de droefheid der wereld brengt de dood mee. Dit heeft te maken met de gevolgen van de zonde. De droefheid naar Gods wil heeft te maken met de zonde zelf. En inderdaad, als de Heilige Geest ons ontdekt aan onze zonde tegenover God, dan geeft dat een groot verdriet, omdat we God bedroefd hebben. De Heilige, Die genadig is en barmhartig en vol van genade; en toch tegen Hem gezondigd, Zijn wil in de wind geslagen, dat geeft intens verdriet. Maar als het werk van de Geest is, brengt het ons bij Christus om met Hem levend gemaakt te worden.

De droefheid van de wereld brengt de dood; in jouw voorbeeld heel letterlijk. Als we alleen over de gevolgen van de zonde bedroefd zijn, kan dat zelfs de dood tot gevolg hebben - omkomen in je verdriet. Beide, droefheid naar Gods wil en droefheid over het verlies van een kind, zijn beide realiteit, maar niet te vergelijken. Wat kan de droefheid naar Gods wil groot zijn, omdat we leerden inzien: Gezondigd tegen een goeddoend God. Wat kan het verdriet onuitzegbaar zijn wanneer je staat bij je overleden kind; we zeggen immers: vlees kan vlees niet missen.

Het wonder is, dat de Heere door beide heen ons aan Zijn voeten wil brengen om ons levend te maken met Christus.

Hartelijke groet,
Ds. J. van het Goor