New Age in de kerk

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over New Age en weet eigenlijk niet of u daar een antwoord op heeft voor mij. Weet u of New Age bepaalde invloeden heeft in de kerk? En zo ja, kunt dan een voorbeeld noemen?

Antwoord

Bedankt voor je vraag. Misschien is het goed om even kort stil te staan bij wat we bedoelen met New Age. Deze beweging gelooft dat we in een nieuwe tijd terechtgekomen zijn. Het tijdperk van het sterrenbeeld Waterman of Aquarius. In dat tijdperk moet alles bij elkaar passen. Tegenstellingen moeten overbrugd worden, want alles is eigenlijk wel waar. Zoals je weet leert de Bijbel iets anders. De Heere Jezus zegt in Johannes 14, vers 6 dat Hij de Weg, de Waarheid en het Leven is. Niemand komt tot de Vader dan door Hem. Hij snijdt dus alle andere wegen buiten Hem af. Ze lopen dood. Dat is iets wat totaal ingaat tegen wat de New Age-beweging zegt. Dat vinden ze een grote hinderpaal op weg naar hun streven om alle godsdiensten tot een eenheid te smeden.

New Age kan dus invloed krijgen in alle gemeentes waar men niet meer leert en gelooft dat Jezus Christus de enige weg tot God is. Dat kan heel klein beginnen. Dan wordt er nog wel in de Heere Jezus geloofd, maar Hij is alleen maar onze weg tot God. Een ander mens kan er heel goed komen via zijn god. Wat ook kan gebeuren is dat aan de Bijbel en de Heiland niet wordt getwijfeld, maar dat er nog iets aan wordt toegevoegd. Bijvoorbeeld meditatie-oefeningen. Hoe je je voelt, wordt uiteindelijk doorslaggevender dan wat het Woord zegt.

Tot slot zijn er ook kerkelijke gemeenschappen, die zover gaan dat ze bijvoorbeeld dingen uit New Age (en daarmee uit andere godsdiensten) overnemen. Zo was er onlangs in mijn eigen woonplaats in een kerk de gelegenheid om deel te nemen aan spirituele dansvormen.

Als je nog eens wat wilt lezen kun je terecht bij Will Baron. In zijn boek “Misleid door New Age” beschrijft Baron hoe hij contact had met een bovennatuurlijke verschijning, die stelde Jezus te zijn, maar niet was. Deze bovennatuurlijke verschijning kwam ook met het geloof in Christus, maar er moesten nog een paar dingen bij... Daar waar het niet meer gaat om Jezus alleen, moet je gaan uitkijken! Het is daarom zo van belang dat je je Bijbel enigszins kent.

Eerlijk gezegd heb ik me afgevraagd waarom je deze vraag stelt. Heb je soms het idee dat het ergens in jouw omgeving speelt? Bezie dan of het alleen om Jezus als de Zoon van God draait of niet. Elke geest, die niet erkent dat Jezus mens geworden is en dat Jezus de Christus is, is een leugengeest (1 Johannes 4, vers 3 en 1 Johannes 1, vers 22). Gods zegen en wijsheid toegewenst!

Ds. B. J. van Vreeswijk

Lees meer artikelen over:

new age