Condoom gebruikt

E. (Betsy) Westeneng / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend en ik hebben gemeenschap gehad op een vruchtbare dag. We deden het veilig met een condoom en hij trok op tijd terug. Bestaat er een kans dat ik zwanger ben?

Antwoord

Condooms zijn betrouwbaar en als je ze goed gebruikt, zijn ze veilig. Dat geldt dus ook in de vruchtbare periode. Van belang is dat je na het vrijen (en het verwijderen van het condoom) geen contact meer hebt gehad met de eikel omdat daar altijd nog spermaresten aan zitten als het condoom is verwijderd. Als je er toch onzeker over blijft kun je bij de drogist een test kopen, waarmee je zelf je urine kunt onderzoeken op zwangerschap. Het is een betrouwbare methode. Je kunt zelf de uitslag zien. Als je dit niet wilt, kun je ook even bij de huisarts langs gaan.

Betsy Westeneng, psychotherapeute/seksuologe NVVS, werkzaam bij Eleos

Lees meer artikelen over:

voorbehoedsmiddelzwanger