Huisdieren chippen

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Is het geoorloofd om onze huisdieren te chippen? In steeds meer landen is het verplicht en binnenkort waarschijnlijk ook in Nederland. De stap van dieren naar mensen wordt zo wel steeds kleiner.

Antwoord

Als ik de vraag probeer te beantwoorden zie ik twee aspecten. De eerste is de technische kant. Daarvan weet ik te weinig af om overtuigend een mening te kunnen geven.

De tweede is de ethische kant. Zijn er bijbelse lijnen te trekken bij het beoordelen van allerlei technische ontwikkelingen? Uitgangspunt is dat mens en dier schepselen zijn. De mens uniek en met een eeuwige bestemming. Het dier daarnaast tijdelijk en ter beschikking van de mens. Maar ook schepsel met gevoel. Dat vraagt een zorgvuldige en waardige wijze van omgaan met dieren. Geen uitbuiting en uitputting. Geen onleefbare omstandigheden. Geen wreedheid en onnodige pijn aandoen. In dat licht zoek ik het antwoord op de vraag. Blijft het dier schepsel? Wordt het niet gemanipuleerd?

Volgens mij is dat niet aan de orde. Dat bepaalde ingrepen op mens en dier toegepast kunnen worden lijkt mij op zich niet verboden. De ingreep vermengt de soorten niet. Mens en dier worden geopereerd. Daar hebben we ook geen moeite mee.

Wel teken ik aan dat sommige ontwikkelingen een versnelling kunnen krijgen waarbij een grens overschreden dreigt te worden. Niet alles wat kan mag bijbels. De nieuwe ontwikkelingen vragen zeker waakzaamheid. Moeilijk blijft het antwoord op de vraag: waar ligt de grens? Dat kan soms vroegtijdig tot de keuze leiden om (aan) iets niet (mee) te doen.

Ds. B. J. van Vreeswijk

Tags in dit artikel:

dieren