(...) moet ik ongerust zijn over die afscheiding of is dat normaal?

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben een single meisje van 17 jaar en altijd al onregelmatig ongesteld geweest. Dit verschilt van 3 weken tot 6 maanden tussentijd. Ik maak me zorgen omdat ik altijd afscheiding heb. Het heeft ook een scherpe geur. Ik moet altijd een inlegkruisje dragen. Het is vaak geel en richting mijn ongesteldhei, bruin. Ik vraag me af of het normaal is en zit er eigenlijk een beetje mee omdat een vriendin zei dat je minder vruchtbaar bent als je onregelmatig ongesteld bent. Is dat zo? En moet ik ongerust zijn over die afscheiding of is dat normaal?

Antwoord

Het gaat er niet zo zeer om of je regelmatig bent of niet, maar wel of je een eisprong hebt of niet. Je ziet wel dat regelmatige cycli meer gepaard gaan met een eisprong dan onregelmatige cycli. Maar niemand krijgt van te voren de garantie dat hij/zij wel/geen kinderen zal krijgen. Maar ook al zou je niet spontaan een eisprong hebben, dan is die vrijwel altijd wel op te wekken met behulp van hormoonbehandelingen.

Wat betreft je afscheiding. Het is normaal dat die tegen de menstruatie wat bruinig is. Je draagt toch niet te strak ondergoed? Als er een bacterie bij betrokken is, is de afscheiding juist vaak wat groenig. Het is voor mij op afstand toch moeilijk te zeggen of er nu wel of niet iets  bijzonders aan de hand is. Je kunt natuurlijk altijd eens bij de huisarts langsgaan.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

medisch