Haantje op de kerktoren

Ds. E. Gouda / Geen reacties

Vraag

Waarom staat er een haantje op de kerktoren en geen ander dier o.i.d.?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Voor dit antwoord citeer ik uit een boekje met als titel Christelijke symbolen, "Het haantje op de toren":

"Geen christelijk teken is ten onrechte zo vernederd en verguisd als de weerhaan! Want wel verre van een wispelturige meegaandheid aan te duiden, is dit het symbool der fiere en dappere waakzaamheid. Boven van zijn torentrans begroet de weerhaan de opkomende zon eerder dan de mens: de aanbrekende dageraad, waarnaar wij snakken, kondigt hij aan. Hij ziet altijd vooruit, naar wat komen gaat, en nimmer achterom, naar wat geweest is (vgl. Luk. 9:62). Maar hij is nog meer: de strijdbare held. Hij zou "met alle winden meedraaien?" welnee! Dat doet de slappeling. Maar de fiere haan, hoog op onze kerktorens, staat steeds met opgericht hoofd tegen de wind in: nimmer toont hij de aanstormende vijand de rug, altijd wendt hij de borst naar het gevaar. Ook wordt gedacht aan het moment dat Petrus Jezus driemaal verloochende, voordat de haan kraaide."

Aan dat laatste moet ik altijd denken, bij het zien van de weerhaan op de toren. Een dienaar van het Woord mag zijn Meester niet verloochenen! Hij moet zijn Zender trouw zijn en Zijn mond zijn naar de gemeente toe (vgl. Op. 22:18v.).

In het algemeen is de haan bij de volken het symbool van de waakzaamheid. Als we dat beeld voor ogen hebben, dan heeft dat een diepe betekenis. Wij behoren wakker te zijn over het Woord, maar ook waakzaam, opdat het Woord van God niet aan banden gelegd wordt. De haan waarschuwt ons in meer dan één opzicht. “Zo waakt dan; want gij weet den dag niet, noch de ure, in dewelke de Zoon des mensen komen zal. Daarom zeg Ik allen: Waakt!”

Ik besluit met een oud rijmpje, dat ons het volgende leert over de verschillende symbolen op kerktorens, het zegt:

De Doopsgezinden hebben een houten huisje,
de Roomsen hebben een kruisje,
de Calvinisten hebben een haantje
en de Lutheranen hebben een zwaantje!

Een hartelijke groet,
Ds. E. Gouda

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nieuw-Lekkerland