Geen vertrouwen in hulpverleenster

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Ik zit nu bij een hulpverlening en ik kan die mevrouw niet in vertrouwen nemen en wil er mee stoppen. Hoe moet ik dit aangeven?

Antwoord

Beste vragenstelster of vragensteller,

Wanneer je tijdens gesprekken merkt dat je de ander niet in vertrouwen kunt nemen is dat een goede reden om te stoppen met de hulpverlening. Wel zou ik je aanraden om eerst te proberen of er iets aan te doen valt. Wat is de reden dat je deze mevrouw niet in vertrouwen kunt nemen? Ligt dit aan jou of aan die mevrouw, mogelijk klikt het niet, dat kan natuurlijk!

Vaak onderschatten mensen de wisselwerking tussen beide mensen die in gesprek gaan, ook in de hulpverlening. Wanneer je niet genoeg het gevoel hebt dat het niet klikt, kan dit in gewone contacten al afstand geven en zorgen voor discommunicatie, laat staan in de hulpverlening! Je weet zelf hoe moeilijk het is om de stap te zetten naar de hulpverlening dus realiseer je wel dat wanneer je stopt, je mogelijk weer opnieuw moet beginnen met iemand anders wat ook heel inspannend is. Verder raad ik je aan om het met deze mevrouw te bespreken, daar heeft ze ook recht op, vind je niet? Soms kun je dingen uitleggen of uitpraten waardoor er vertrouwen ontstaat. Wanneer je bespreekt wat de reden is voor het feit dat je niet verder wilt met deze gesprekken kun je ook aangeven of je alsnog door wil of niet. Wanneer het aan jou ligt, jij kunt merken dat je nog niet toe bent aan gesprekken met een hulpverlener, dan kun je dat aangeven. Je zou kunnen vertellen dat je tijdens de gesprekken merkt dat je er nog niet aan toe bent en dat je daarom wilt stoppen.

Ik hoop dat ik je vraag naar tevredenheid hebt beantwoord. Je vraag was nogal algemeen. Mocht je specifieke vragen hebben, probeer het dan gewoon nog een keer.

Hartelijke groet,
Petra van Bodegraven

Lees meer artikelen over:

hulpverlening