(Ver)hoort God ons altijd?

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Hoort God ons altijd of zou het zo kunnen zijn dat de Heere zich van mensen afwendt door dingen die van onze kant in de weg staan? Het gaat hier dan om dingen waarvan we weten dat het niet goed is, maar tegelijk de kracht niet hebben om het te veranderen.

Antwoord

Beste vriend(in),

De Heere God hoort iedereen die tot Hem bidt, maar het verhoren van het gebed, daarin is de Heere vrij. Zeker kunnen er zonde aan de hand worden gehouden, waardoor de Heere ons gebed niet verhoort. Hij spreekt immers over het kwalijk bidden en over het getier dat maar beter weggedaan kan worden van voor Zijn Aangezicht. “Gij ontvangt niet omdat gij kwalijk bidt.”

Je hebt het over dingen die je doet die niet goed zijn en dat je de kracht mist om er niet aan toe te geven en je leven te veranderen. Dus vrij en moedwillig doorgaan in de zonde met als gevolg een biddeloos leven. Ik wil een voorbeeld geven: iemand die vloekt houdt op met bidden en iemand die echt bidt vloekt niet.

Vanuit Gods Woord geven we als antwoord: bidt zonder ophouden dag en nacht. Strijdt om in te gaan door de enge poort. Wendt u naar Mij toe en wordt behouden, o alle gij eilanden der aarde. Klopt zonder ophouden. Smeek de Heere om genade om te strijden ten bloede toe tegen de verleiding van de zonde. Wie bang is om te stelen, die steelt niet. Dat werkt Gods genade uit in het hart. En dat doet Hij om Christus wil. Hij is niet bezweken door de verleidingen van de duivel. Hij is getrouw geweest om ontrouwen Zijn hulp en bijstand te verlenen. In alles geldt: Hem te kennen is het leven, Hem te missen is de dood.

Wees in alles Gode bevolen, ds. J. D. Heikamp