Wel belijdenis doen, maar niet aan Heilig Avondmaal

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Zeer geachte dominee Pieters. In de Veluwse Kerkbode schreef u over het “belijdenis gedaan hebben, maar niet aan het Avondmaal mogen deelnemen”. U citeerde oudvader Smytegelt. Het is toch eigenlijk niet goed dat men wel belijdenis doet, maar niet aan het Heilig Avondmaal deelneemt? Hoe kun je nu met je mond belijden dat in de kerk, waarin je belijdenis doet, de juiste leer wordt verkondigd, terwijl je met je hart een actieve vijand bent van God en Zijn werk? En wat is de Bijbelse verhouding tussen belijdenis, Heilig Avondmaal en doop?

Antwoord

EIGENLIJK is het niet goed. Maar we leven in een gebroken wereld, ook als kerk. Daarom kun je niet altijd bereiken wat je graag zou willen. Elia streed wel tegen de baäldienst, maar liet vooralsnog de gouden kalveren in Dan en Bethel ongemoeid - zonder dit daarmee goed te keuren. Zo kunnen we als dienaren van Gods Woord niet alles in één keer recht krijgen. Maar het is zeker wél onze wens en ons gebed en ons ernstige streven.

Ds. W. Pieters

Lees meer artikelen over:

belijdenisHeilig Avondmaal