Mijn vriend is verslaafd aan zelfbevrediging. Nu is er al wel veel in deze rubri...

Ds. H. Veldhuizen / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend is verslaafd aan zelfbevrediging. Nu is er al wel veel in deze rubriek over geschreven, maar toch blijf ik het moeilijk vinden. Hoe kan ik hem helpen ervan af te komen. en wat kan hij er zelf aan doen? Hij wil zelf ook graag stoppen, maar het lukt hem echt niet... Alie Hoek-van Kooten schreef dat het 'normaal' is dat een jongen regelmatig masturbeert. Maar hoe vaak mijn vriend dat doet is niet normaal. Hij wil dat het minder wordt, omdat hij ook bang is dat dit als we in de toekomst gaan trouwen onze seksuele relatie kan beschadigen, dat er op een verkeerde manier wordt omgegaan met seksuele gevoelens. Kunt u mij/ons helpen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriendin,

Het is goed dat je je vraag gesteld hebt: over je vriend die verslaafd is aan zelfbevrediging. Je hebt verschillende artikelen op Refoweb over zelfbevrediging gelezen, schrijf je, maar je vraag is hoe je je vriend kunt helpen om ervan af te komen en wat hij er zelf aan kan doen, want hij wil graag stoppen maar valt steeds weer terug.

Laat ik eerst zeggen: ik denk dat het erg te waarderen is dat je vriend het je verteld heeft. Ik denk dat er heel wat jongens zijn die niet aan hun vriendin durven te vertellen dat ze aan zelfbevrediging doen. En toch, dat heb je uit de verschillende artikelen op Refoweb wel gezien, komt het veel voor. Ook bij meisjes (en vrouwen), maar vooral bij jongens (en mannen). Jongens zijn in het algemeen veel gauwer seksueel geprikkeld dan meisjes. Bij meisjes gaat het in de seksualiteit meer om de intimiteit van het samenzijn, bij de jongens meer om de ontlading van hun seksuele gevoelens. Daarbij komt dat er in onze tijd veel seksuele prikkels op jongeren uitgaat; denk aan de blootcultuur in bladen, op tv en internet, enz. en de vaak rauwe seksuele openheid in onze tijd.

Je haalt aan dat Alie Hoek-van Kooten schrijft dat het “normaal” is dat een jongen regelmatig masturbeert. Dat is waar. Maar wat normaal is, is nog niet altijd goed. Seksualiteit is, als het goed is, gericht op de ander, niet op jezelf. Daarom komt ze het best tot z’n recht in het huwelijk, binnen de intimiteit van het samenzijn als man en vrouw, als uiting van de liefde. Ik denk dat je de woorden “(de liefde) zoekt zichzelf niet” (1 Kor.13:5) ook kunt betrekken op de seksualiteit. Evenals de vrucht van de Geest: matigheid (Gal. 5:22; de nieuwe vertaling vertaalt zelfbeheersing; ik denk dat dat juister is).

Je vriend wil dat het minder wordt en er het liefst mee stoppen. Maar hoe moet dat? En hoe kun jij hem daarbij helpen? Mag ik eens een paar dingen zeggen?

In de eerste plaats: maak hem geen verwijten. Je zult dat ook niet doen, maak ik op uit de toon in je brief. Maar ik zeg het nog eens extra. Ook niet als hij steeds terugvalt. Ik denk dat de hormonen bij de een nu eenmaal sneller werken dan bij de ander. In de tweede plaats: laat je vriend alles wat extra prikkels geeft vermijden: bepaalde tv-programma’s, geen tv in de eigen kamer (hoeveel jongeren hebben dat in onze tijd!), beveiligd internet, bladen die extra prikkels geven: meteen in de afvalbak, enz. Denk aan het gebed dat Jezus ons heeft leren bidden: “Leid ons niet in verzoeking”, wat ook inhoudt dat we alles wat tot verzoeking kan leiden wegdoen.

In de derde plaats: Laat hij zich een doel stellen, bijvoorbeeld: 1 week, 2 weken vrij zijn van zelfbevrediging, dan 2-3 weken, dan 4 weken. Dat klinkt wat methodisch, maar ik denk toch dat het goed is. Met Gods hulp. Biddend. En jij zult ook voor hem bidden. Kunnen jullie ook samen bidden, ook als het om deze dingen gaat?

In de vierde plaats: Heel belangrijk bij dit alles is een goede discipline. Je zou (nog eens) kunnen lezen wat ik als antwoord op een vraag van een jongen op Refoweb schreef (27-2-05: “Ik ben een jongen van 18 jaar en verslaafd aan pornografie en zelfbevrediging”). Daar noem ik nog een aantal dingen, waarover het goed is na te denken.

Nu schrijf je dat je vriend bang is dat zijn zelfbevrediging, als jullie in de toekomst gaan trouwen, jullie seksuele relatie kan beschadigen. Ik denk dat dat op zichzelf niet waar hoeft te zijn. Wel is het heel goed om te bedenken dat een vrouw in dit opzicht anders is dan een man. Bij een vrouw gaat het in de seksuele omgang vooral, wat ik boven al zei, om intimiteit en samenzijn; bij de man vooral om de ontlading van zijn seksuele prikkels. Een man is daarom in de regel veel sneller bevredigd dan een vrouw, zeker als hij in zijn jonge jaren gewoon was meteen aan seksuele prikkels toe te geven. Jullie zouden daar, als jullie eenmaal getrouwd zijn, een goed boek over kunnen lezen om de seksuele gevoelens t.z.t. op een goede wijze op elkaar af te stemmen.

Misschien denk ik al erg vooruit, maar je zou er al vast over na kunnen denken: Vermijd, als jullie getrouwd zijn, zoveel mogelijk alle verleiding die er kan zijn. D.w.z. zorg voor een beschermd internet (Filternet, Kliksafe, of andere); houd de tv (als jullie die nemen) in de huiskamer, ook t.a.v. eventuele kinderen, zodat je “controle” op elkaar houdt en programma’s ziet waarnaar je ook samen kunt kijken, en houdt buiten de deur wat -op welk gebied ook maar - tot verleiding kan brengen.

Ik hoop dat je met mijn antwoord wat kunt. Ik wens jullie een goede verkeringstijd toe. Van harte Gods zegen in alles toegewenst.
Ds. H. Veldhuizen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Wapenveld
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Emeritus

Tags in dit artikel:

zelfbevrediging