Mijn polsslag is al meer dan een jaar rond de 100 slagen per minuut in rusttoest...

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Mijn polsslag is al meer dan een jaar rond de 100 slagen per minuut in rusttoestand.  De laatste tijd heb ik geruime tijd last van een drukkend gevoel op mijn borst. Ook heb ik het daarbij benauwd, vooral bij lichte inspanning. De huisarts neemt me niet echt serieus en wil eerst een bloedonderzoek. Ondertussen blijf ik de klachten houden. In de naaste familie komen wel hartklachten voor. Een aantal jaren geleden heb ikzelf een lichte herseninfarct gehad. Graag een reactie van drs. N. Wolswinkel.

Antwoord

Een lastige vraag op afstand. In het algemeen: een rustpols van 100 per minuut gedurende langere tijd is te hoog. Allerlei oorzaken zijn aan te wijzen. Sommige daarvan vind je terug in het bloed, b.v. bloedarmoede, verhoogde schildklierfunctie. Bloedonderzoek kan dus heel nuttig zijn.

Wanneer de uitslagen goed zouden zijn is het probleem niet opgelost, en bestaan de klachten nog steeds. Om daar meer over te zeggen is het nodig meer te weten, b.v. leeftijd, medicijngebruik, eerdere aandoeningen, familiaire zaken, emotionele factoren etc. Chronische stress kan ook dit soort klachten geven, maar je moet oppassen het niet te snel aan stress te wijten. Het is dus zaak de klachten en de ongerustheid verder te bespreken met de huisarts. Uit mijn positie kan ik er weinig meer over zeggen.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch