Indien openbaring ontbreekt, verwildert het volk

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

18-01-2004, 00:00

Vraag

Ik ben op zoek naar een preek of een verklaring van Spreuken 29:18 "Indien openbaring ontbreekt, verwildert het volk, maar heil hem die de wet bewaart".


Antwoord

Gevraagd is naar een uitleg van de tekst in Spreuken 29:18: Indien openbaring ontbreekt, verwildert het volk, maar heil hem die de wet bewaart. Zo luidt de tekst in de Nieuwe Vertaling. De Statenvertaling heeft: Als er geen profetie is, wordt het volk ontbloot, maar welgelukzalig is hij die de wet bewaart.

In dit vers wordt het woord Profetie gezet naast het woord Wet. Vandaar dat de meeste uitleggers het woord Profetie met het woord Wet in verband brengen, en profetie hier verklaren als verklaring, onderwijs en uitleg van de Wet des Heeren. De betekenis van deze tekst wordt dan: als men de wet des Heeren niet preekt en onderwijst, brengt dat het volk, geestelijk en moreel diep in verval. Anarchie en chaos ontstaat dan, zowel in de maatschappij als in de kerk. Dit omdat de prediking als profetie van de wet en daarbij het houden van de Wet beschermt tegen allerlei uitwassen. Onder meer denken we hier aan het neerschieten van een conrector in Den Haag, vernielzucht, wanorde en de vele moorden onder ons, het massaal plegen van abortus etc. Tot de Wet en de Getuigenis, anders zal er geen dageraad zijn voor land en volk. Zonder het goddelijk onderricht van Gods Wet en het gaan in de sporen van de Wet is er ook geen samenleving mogelijk.

Slaat het volk de waarschuwing van de Heere , zoals gedaan in de Wet, in de wind, dan komt zeer zeker de ondergang. Zo zien we steeds meer hoe anarchie en chaos dichter bij komt. Wat is daarom wedergeboorte en bekering nodig. O land, land, land, hoor des Heeren Woord. Daarom is het nodig, die politieke partijen die een gaan in Gods Wet voor staan. Welzalig hij die in der bozer raad niet wandelt, noch op het pad van de zondaars gaat (Psalm 1).Tevens vermelden we hier Spreuken 8:36: maar die tegen Mij zondigt, doet zijn ziel geweld aan; allen, die Mij haten, hebben de dood lief. En Spreuken 8:32: welgelukzalig zijn zij die Mijn wegen (mijn Wet) bewaren. Wat vree heeft elk die Uwen Wet bemint. De Heere lere het.

Hartelijk dank voor deze vraag. Graag wil ik je de zegen van de Heere toebidden!

Ds. J. van Rossem

Lees meer artikelen over:

Spreuken
Dit artikel is beantwoord door

Ds. J. van Rossem

  • Geboortedatum:
    04-03-1945
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Status:
    Inactief
121 artikelen
Ds. J. van Rossem

Bijzonderheden:
Ds. van Rossem is op 7 maart 2013 overleden.

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik heb een vraag. Ik lees soms wat dingen op de site van een dominee www.drskexalto.nl Ik kwam daar pas een zin tegen. Luther: “Lieve man, de duivel sart ons met de Wet; maar wees getroost, houd u aan...
Geen reacties
18-01-2016
Er is een spreuk die luidt: De halve waarheid is een hele leugen. God maakt zich bekend in en door de Bijbel. In hoeverre is dit een halve waarheid als we aan de onverklaarbaarheid en onbevatbare groo...
Geen reacties
18-01-2019
Ik ben altijd heel erg gespannen voor examens, gesprekken die met studie en werk te maken hebben, ja eigenlijk voor alles wat kan veranderen en onbekend is. Hoe kan ik hier beter mee omgaan? Ik 'vreet...
1 reactie
18-01-2012
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering