Groeiproces in persoonlijke relatie met God

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

22-11-2003, 00:00

Vraag

Kun je zeggen dat je een "persoonlijke relatie" met God hebt en kan dit door een proces (groeiproces) plaatsvinden?


Antwoord

Hartelijk dank voor de vraag. Een persoonlijk met God is niet alleen mogelijk, maar ook absoluut onmisbaar wil het wel zijn met onze ziel voor tijd en eeuwigheid. Met name in het boek van de Psalmen lezen we van deze persoonlijke omgang en een wedergeboren omgang met de Heere. Juist in die omgang wordt de kracht en de liefde, en zo de tere genade, van de Heere ervaren. Het is eigenlijk net als met een lamp die op het lichtnet is aangesloten. Is die verbinding er niet dan doet die lamp het niet en verspreidt zo geen licht. Als we niet zo door genade zijn aangesloten op de lichtbron die er in de Heere Jezus te vinden, dan zullen we niet Zijn licht verspreiden.In ons leven is alles zo akelig donker. Eigenlijk zijn we bezig om verloren te gaan.

Hoe weet je dat je een persoonlijke relatie met de Heere hebt. Dan weet je wat het is om verdriet te hebben over de zonden. Het doet je smart in je hart dat je met je zonden de Heere hebt beledigd en bent opgestaan tegen Zijn liefde. Maar dan zal er ook het moment komen dat je weten mag dat je zonden zijn vergeven omdat de Heere Jezus met jou de persoonlijk liefdesrelatie aanging, die haar kracht en troost betoont in het geloof. Wat ben je dan een gelukig mens omdat je je door de Heere Jezus gered mag weten. Job mag dan zeggen, vanuit die persoonlijke relatie: ik weet, mijn verlosser leeft (Job 19:25)

Psalm 25 spreekt van deze relatie als een verborgen omgang die gevonden wordt in zielen waar Zijn vrees in woont. In ieder geval bestaat de kracht van het geloof en de troost in het geloof juist in deze persoonlijke relatie. Van nature, zoals we geboren zijn, hebben we deze relatie niet. Dan hebben we omgang, in een verstikkende relatie met de duivel. Toch wil de Heere ons deze omgang op het gebed geven.

Vindt er in deze relatie een groeiproces plaats? Ja. Daartoe gebruikt de Heere de prediking van Zijn Woord en de bediening van de sacramenten. En wie van deze relatie mag weten, bidt het in zijn Hart: laat me in U blijven, groeien en bloeien. Zo zal een geloofsleven met de Heere alleen maar dieper worden. Jou dat als een zegen toegebeden. Je zult er geen spijt van krijgen! Je zo Gods zegen toegewenst!

Ds. J. van Rossem

Dit artikel is beantwoord door

Ds. J. van Rossem

  • Geboortedatum:
    04-03-1945
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Status:
    Inactief
121 artikelen
Ds. J. van Rossem

Bijzonderheden:
Ds. van Rossem is op 7 maart 2013 overleden.

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Wat betekent het woord "rein" in de Bijbel? Er staan in de Bijbel allemaal reinigingswetten en ook dat een vrouw meer dagen onrein is wanneer zij een dochter baart, dan wanneer zij een zoon gebaard he...
Geen reacties
22-11-2012
Het Onze Vader wordt ook wel het volmaakte gebed genoemd. Dit gebed eindigt met het woord Amen. In Johannes 1:12 staat: “Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: al wat gij de Vader zult bidden in Mijn Naam, dat...
Geen reacties
22-11-2021
Beste ds. Simons. Ik ben bezoeker van de jongerenavonden van JijDaar. Nu kwam ik vandaag op het forum van Jijdaar en daar stond onder meer de volgende opmerking van iemand: “Hoe kan iemand de Heere Je...
12 reacties
22-11-2010
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering