Mijn vriend bevredigt zichzelf en heeft hierbij seksuele fantasieën. Hij wil dat...

J.G. Slootweg / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend bevredigt zichzelf en heeft hierbij seksuele fantasieën. Hij wil dat dit niet meer gebeurt omdat hij vindt dat dit binnen een relatie niet hoort. Hij belooft me dan ook dat het niet weer zal gebeuren, maar het blijft toch gebeuren. Mijn vraag is hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Ik vind het moeilijk om hem te vertrouwen, want hij kan zich niet houden aan zijn belofte. En ik vind dat als hij zichzelf bevredigt en daarbij denkt aan andere vrouwen, hij mij bedriegt. Ik weet niet of ik hem moet steunen in de strijd om hiervan af te komen of dat ik onze relatie moet beëindigen. Ik hoop dat u mij hierop een antwoord kan geven.

Antwoord

Het is erg positief dat jullie samen zo open over seksualiteit praten. Ook vind ik het moedig van je vriend dat hij zijn problemen aan je vertelt. Hij heeft je toevertrouwd dat hij zich regelmatig bevredigt en daarbij seksuele fantasieën heeft. Ook heeft hij je gezegd dat hij eigenlijk vindt dat dit niet binnen een relatie hoort te gebeuren.

Misschien is het voor jullie goed om te weten dat mannen in het algemeen veel sneller seksueel geprikkeld zijn dan vrouwen. Voor mannen is het zien van prikkelende beelden vaak voldoende voor het ontwikkelen van seksuele prikkeling, voor vrouwen is (daarnaast) vaak ook intimiteit nodig. Bij een man kan de seksuele prikkeling dus binnenkomen door beelden die hij ziet op reclameborden, of door vrouwen om hem heen. In de verkeringstijd kan lichamelijk contact met elkaar natuurlijk ook leiden tot seksuele prikkeling. Zo kan er in de loop van de tijd een bepaalde seksuele spanning ontstaan. Deze seksuele spanning wordt ontladen worden door zelfbevrediging. Je zou dat kunnen zien als een soort noodoplossing. Masturbatie komt bij veel mannen voor, dus het feit dat je vriend masturbeert is niet vreemd.  Ook het feit dat hij bij masturbatie seksuele fantasieën heeft, is niet raar. Bij veel mannen (en vrouwen) die masturberen, spelen fantasieën een rol. Het is echter wel belangrijk dat je vriend zijn gedachten richt op jou. Het heeft een relatie met jou en zal moeten proberen om tijdens masturbatie niet aan andere vrouwen te denken.

Ik denk dat het mogelijk te veel gevraagd is van je partner om de masturbatie geheel te stoppen. Masturbatie kan in de verkeringstijd een goede noodoplossing zijn. Wel is het belangrijk dat hij er grip op houdt. Wanneer hij veelvuldig masturbeert (dus bijvoorbeeld meerdere keren per dag) en niet kan stoppen, lijkt het goed dat hij zich via de huisarts laat verwijzen naar een (christelijke) instelling waarin hulp hiervoor geboden wordt.

Je vraagt me tenslotte of je verder moet gaan met deze relatie. Dat vind ik een hele lastige vraag, omdat ik niet  zoveel van jullie weet. Wanneer je hier echt over twijfelt, dan kan het goed zijn om hier met iemand over te praten die je vertrouwt. Maar uiteindelijk geldt dat je zelf, met Gods hulp, de beslissing zult moeten nemen. Ik wens je veel sterkte toe!

Hanneke Slootweg

Lees meer artikelen over:

zelfbevrediging