(...) Ik luister heel veel naar christelijke/gewijde muziek en kan daar ook van ...

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

Deze vraag is bedoeld voor iemand die veel van muziek houdt en een muzikaal gevoel heeft. Persoonlijk houd ik ontzettend veel van muziek. Ik luister ook heel veel naar muziek. Toch heb ik ook wel eens de behoefte om heerlijk opgehitst te worden door de muziek (bijv. door ritme, harde dreunen als bij popmuziek, enz.). Ik weet ook wel dat het niet goed is om popmuziek e.d. te beluisteren wat de inhoud betreft. Daarom doe ik het ook niet. Als vervanging luister ik wel eens marsmuziek. Ik weet niet goed of God het goed vindt als ik op deze manier van muziek wil 'genieten'.  Ik luister heel veel naar christelijke/gewijde muziek en kan daar ook van genieten, vooral omdat de inhoud soms zo verwoordt wat er in mij leeft. Maar toch blijft het verlangen om eens lekker uit mijn dak te gaan op muziek.

Antwoord

Beste vragensteller,

Fijn dat je muziek ook zo héérlijk vindt! Prachtig om tot rust te mogen en kunnen komen in muziek, maar ook als het ware heerlijk opgezweept te worden. Dat zijn van die schitterende dingen die je met muziek kunt bereiken. Dit wordt ten goede maar ook ten kwade gebruikt. Wat je ook luistert, luister alles tot eer van God!

Geweldig dat je jezelf afvraagt wat de wil van God in het luisteren van muziek is! Nou, ik mag je vandaag een antwoord meegeven: Zou God de muziek niet willen gebruiken om ervan te genieten? Zouden de verschillen in hard en zacht en in ritme er niet mogen zijn??!! Zeker wél!

Wat moet ik dan luisteren? Er is geweldig véél geoorloofde marsmuziek e.d. te vinden!! Denk eens aan de bands van het leger des Heils. Ze spelen veelal geestelijke muziek op hoog 'mars' niveau. Dus wees selectief maar geniet er daarna heerlijk van!

Hartelijke groeten,
Bert Noteboom

Lees meer artikelen over:

muziek