Parafilie

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Vraag: Ik heb een vraag over parafilie. Kun je als christen een afwijkende seksuele relatie hebben met je vrouw? Ik raak bijvoorbeeld erg opgewonden van bepaalde soorten kleding en van het feit dat een vrouw dominant is en ik onderdanig (ik bedoel alleen die verhouding, niet elkaar pijn doen, of zo). Is het verkeerd om dergelijke spelletjes met mijn vrouw te doen? Zo nee, hoe zou ik het het beste ter sprake kunnen brengen, ik schaam me er erg voor. Ter informatie wil ik u meedelen dat ik mijn moeder op jonge leeftijd ben kwijtgeraakt. Uit informatie op internet blijkt dit een belangrijke rol te spelen bij het ontwikkelen van parafilie.

Antwoord

Uit je vraag blijkt dat je enerzijds opgewonden raakt van bepaalde soorten kleding en het feit dat je vrouw dominant is maar anderzijds dat je er mee worstelt of dit wel mag.

Allereerst is het zo dat parafilieën vaak niet op zichzelf staan, maar regelmatig gepaard gaan met andere psychische problemen. Wat precies het verband is met het vroege overlijden van je moeder is moeilijk te zeggen, maar het is bekend dat dit verstrekkende gevolgen kan hebben op de ontwikkeling van de persoonlijkheid en ook op de seksuele ontwikkeling. Eén en ander hangt samen met hoe je jeugd na het overlijden van je moeder verder is verlopen.

Verder is het bij parafilieën zo dat er soms steeds meer prikkels nodig zijn om tot seksuele opwinding te komen. Geweldsuitingen of andere grensoverschrijdende handelingen kunnen dan het gevolg zijn. Je vraagt je af of het verkeerd is dergelijke spelletjes met je vrouw te doen. Het is moeilijk om de grens te bepalen wat wel en niet mag. Maar ik ben wel van mening dat je vrouw degene is waar je seksueel opgewonden van mag raken. Daar kan bepaalde kleding aan bijdragen, maar dat mag niet het belangrijkste zijn.

Bij de manier waarop je samen seksualiteit beleeft is het heel belangrijk dat je er allebei van kunt genieten. Niet dat één van de partners handelingen moet verrichten of ondergaan waar hij of zij een afkeer van heeft. Elkaar daarin respecteren is een onderdeel van het liefhebben van elkaar. Lees Efeziërs 6:24,25. Dat vraagt een open communicatie. Samen praten over seksualiteit is vaak moeilijk omdat veel mensen dat niet geleerd hebben. Maar samen genieten is onmogelijk als je niet van elkaar weet hoe je bepaalde dingen beleeft, waarvan je geniet en wat je als onplezierig ervaart.

Samen genieten van seksualiteit vereist verder gelijkwaardigheid ten opzichte van elkaar. Dat kan niet samengaan met dominantie en onderdanigheid. Er wordt dan macht uitgeoefend binnen de man-vrouw relatie. Daarom zou ik dat geen spelletje willen noemen of laten zijn. De seksuele relatie moet een afspiegeling zijn van de gehele relatie tussen man en vrouw en daar past een dergelijke ongelijkwaardigheid niet in.

Ik hoop voor jou dat je samen met je vrouw kunt gaan ontdekken wat voor jullie beiden genieten is in een gelijkwaardige seksuele relatie.

Drs. Joke Ronner-Wattel

drs. J(oke) Ronner-Wattel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    -
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: GZ-Psycholoog

Tags in dit artikel:

fetishseksualiteit in het huwelijk