Wie een verlatene trouwt doet overspel

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Slaat de tekst “wie een verlatene trouwt doet overspel” ook op iemand die samengewoond heeft? En mag iemand wanneer hij/zij samengewoond heeft (de relatie niet zelf verbroken heeft) nog in de kerk (Ger. Gem. of dergelijke) trouwen?

Antwoord

Samenwonen is dat hetzelfde als iemand die een verlatene huwt en overspel doet? Het gaat hier dus eigenlijk om de vraag of samen wonen overspel betekent. Wanneer is er sprake van overspel? Wanneer wij als man en vrouw samen leven alsof wij getrouwd zijn. Alleen het zgn. boterbriefje hebben we niet op zak, omdat we een wettige huwelijk niet nodig vinden. Daarmee overtreden we Gods gebod, het zevende gebod. We willen wijzer zijn dan de Heere en grijpen naar de gave die bedoeld zijn binnen de band van het huwelijk.

Ook al zouden we als samenwonende niet in hetzelfde bed slapen en liefde bedrijven, hebben we de schijn tegen. Daarom zal een kerkenraad van welke kerkverband dan ook, niet in kunnen gaan op het verzoek van een stel dat samenwoont, om hun huwelijk in te zegenen. Behalve als een stel inziet door Gods genade dat zij tegen de Heere hebben gezondigd en daarover schuld belijden en metterdaad hun samenwonen beëindigen, dan kan een kerkenraad overwegen om alsnog het huwelijk kerkelijk in te zegenen. Maar beter is het om helemaal niet samen te wonen en de Heere te volgen ook in deze zaken. Daar wil de Heere Zijn zegen over geven!

Ds. A. J. Schalkoort

Lees meer artikelen over:

hertrouwenoverspelsamenwonen