Vagina trekt pijnlijk samen

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb eigenlijk twee vragen en stel ze maar tegelijk. Sinds kort heb ik een vriend. Als we bijvoorbeeld zoenen, voel ik me wel eens seksueel opgewonden. Op dat moment voel ik mijn vagina samentrekken. Ik vind dit een erg vervelend gevoel en moet dan rechtop gaan zitten, anders houd ik het haast niet uit. Niet echt pijn, maar een ontzettend naar gevoel. Ik denk wel eens dat ik last heb van vaginisme, maar weet dat niet zeker. Kunt u me hier meer van vertellen?

Mijn tweede vraag gaat over mijn vriend. Toen we net verkering hadden vertelde hij me dat hij misschien geen kinderen kan krijgen. Hij heeft eens een ontsteking aan zijn zaadleider gehad en die is bestreden met antibiotica. Ik schrok hier erg van omdat ik zo ontzettend graag kinderen wil. In het verleden heb ik twee keer een miskraam meegemaakt en daardoor is mijn verlangen naar kinderen alleen maar toegenomen. Ik hoop dat u me hier iets meer over kunt vertellen.

Antwoord

Om met dat laatste te beginnen: Je hebt twee miskramen gehad en dus al seksuele ervaring. Herken je dit gevoel dan niet? Als mensen seksueel opgewonden raken, kunnen ze het samentrekken van de spieren rond de schede ervaren. Dat heeft niets met vaginisme te maken, integendeel. Als je vroeger geen last van vaginisme hebt gehad, dan is het erg onwaarschijnlijk dat je daar nu dan wel last van zult gaan krijgen.

Heeft je vriend een ontsteking gehad van de zaadleider of van een zaadbal? En wat is dat voor een ontsteking geweest? Van de bof is bekend dat, dat steriliteit kan geven. Bof wordt trouwens door een virus veroorzaakt en daar helpt antibiotica niet tegen. Antibiotica werken alleen tegen een infectie die wordt veroorzaakt door een bacterie. Ik denk dat het goed is dat hij hierover contact opneemt met zijn huisarts.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

vaginavruchtbaarheid