Is het kerkrechtelijk mogelijk dat een predikant in verschillende kerken (kerkve...

Ds. J. Prins / Geen reacties

Vraag

Is het kerkrechtelijk mogelijk dat een predikant in verschillende kerken (kerkverbanden) preekbevoegdheid heeft? Om preekbevoegdheid te hebben, dient men toch in ieder geval lid te zijn van de betreffende kerk? Is dat bij alle kerkverbanden zo (met name. bij PKN en HHK)?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is zeker mogelijk dat een predikant preekbevoegdheid heeft in verschillende kerken. Dan moet de kerk waarin de desbetreffende predikant zijn ambt bekleed, daarover afspraken hebben gemaakt met een ander kerkverband.

Dat was bijvoorbeeld zo met de Gereformeerde Kerken in Nederland en de Nederlandse Hervormde Kerk, die nu samen met de Lutheranen zijn gefuseerd tot de PKN. Al voor de fusie konden dus gereformeerde predikanten, hervormde kansels beklimmen en hervormde predikanten gereformeerde kansels.

Het is dus niet bij alle kerkverbanden zo. Maar alleen daar waar men de kansels voor elkaar heeft “opengesteld”. Daarover zijn geen afspraken gemaakt tussen de HHK en de PKN. Er wordt soms wel ‘illegaal’ voor gegaan in elkaars kerken!

Alle scheuringen zijn zeer verdrietig voor gemeenten en families, het onteert de Heere en de satan lacht. Wat is het toch belangrijk dat we door het oprechte geloof in de Heere Jezus lid zijn van Gods levende Kerk. Dat bid ik je van heler harte toe!

Met vriendelijke groet,
Ds. J. Prins