Vaginisme en bevalling

dr. A. Logmans / Geen reacties

Vraag

Ik ben zwanger en heb -last van- vaginisme. Wat is de consequentie daarvan voor met name de bevalling?

Antwoord

Vaginisme is het -onbewust- aanspannen van de spieren van de bekkenbodem, dus ook rond de schede-opening, bij onder meer samenleving of een poging daartoe. Hierdoor is seksuele gemeenschap op de klassieke wijze moeilijk tot onmogelijk. De vragenstelster is zwanger geworden door middel van kunstgrepen, of toch ‘spontaan’. Hoe dan ook, de zwangerschap verloopt niet anders dan bij anderen.

De bevalling verloopt onvoorspelbaar. Dat geldt eigenlijk altijd. De kans op een kunstverlossing -bijvoorbeeld een keizersnede- is wel hoger bij deze vrouwen. Ik stel voor dat de vragenstelster haar probleem tijdig -ruim voor de verwachte bevallingsdatum- met de huisarts of verloskundige bespreekt. Eventueel kan zij een consult aanvragen bij een gynaecoloog.

Dr. A. Logmans

Lees meer artikelen over:

bevallingvagina