Verstopte eileiders

drs. A.C. van Beest / Geen reacties

Vraag

Kan het zijn dat verstopte eileiders erfelijk zijn? En hoeveel invloed heeft stress op onvruchtbaarheid? Na hoe lange tijd van proberen om zwanger te worden kan je naar de dokter gaan?

Antwoord

Verstopte eileiders zijn niet erfelijk maar meestal het gevolg van een ontsteking of een afwijking die endometriosis heet. Dit is het voorkomen van functionerend baarmoedeslijmvlies buiten de baarmoederholte. Dit kan tot vergroeiingen leiden en tot het afsluiten van de eileiders (misschien is bij deze afwijking wel een erfelijke component aanwezig).

Dat stress invloed heeft op het zwanger worden wordt al heel lang vermoed en is door onderzoek bij de reageerbuisbehandeling ook aangetoond. De mate ervan is niet in een getal uit te drukken daar er verschillende factoren een rol spelen. Na een jaar proberen kan men naar de huisarts gaan die dan oriënterend onderzoek kan instellen.

Ik hoop  u voldoende ingelicht te hebben.

Dr. A. C. van Beest

Lees meer artikelen over:

medischvruchtbaarheid