Financiële situatie in verkeringstijd

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Wij, jongen 24 en meisje 19, hebben nu ruim 1,5 jaar verkering. De laatste tijd heb ik, meisje, het idee dat we niet dichter bij elkaar komen. Ik heb behoefte aan duidelijkheid (waar willen we naar toe werken in onze relatie). Maar mijn vriend wil zijn vrijheid niet opgeven. Laatst vroeg ik om samen eens over ons uitgavenpatroon te praten en te kijken of we dat af kunnen stemmen op elkaar, bijvoorbeeld iedere maand zoveel sparen. Naar mijn idee kunnen we dan ook reëel bekijken hoe we er financieel voorstaan. Hij wil dat absoluut niet en zegt dan: we zijn toch nog niet getrouwd, dus dat hoef je niet te weten. Is het raar dat ik ook de financiële situatie wil weten van elkaar en daar ook openheid over wil of ben ik dan veel te veeleisend en wil ik teveel?

Antwoord

Beste...

Het lijkt erop dat je in een lastige situatie zit. Je komt over als een Pietje Precies die graag alles op een rijtje heeft, terwijl je een vriend hebt die zijn vrijheid koestert. Ik vraag me zelfs af of hij zich wel wil binden aan jou of wat en wie dan ook.

Het lijkt me juist heel goed om in alle openheid te bezien hoe en waar jullie in jullie relatie staan, hoe je wat dat betreft over de toekomst denkt, enz. Verkering is geen vrijblijvendheid maar juist een zoektocht naar het feit of je echt voor elkaar bestemd bent en of je echt samen het leven wilt delen. In die zin is het ook een voorbereiding daarop. Als je dan al bijna twee jaar verkering hebt, vind ik het niet zo gek dat je erover denkt om maandelijks een bedrag te gaan sparen. Als je namelijk wel richting een huwelijk wil werken, moet daar ook een financiële basis voor zijn.

Waar jij voor op moet passen is dat je niet in de valkuil stapt van het ‘doordrammen’ maar anderzijds mag je je vriend heel duidelijk maken dat een verkering naast alle geneugten die het kent, ook verplichtingen met zich meebrengt, zeker als je wilt anticiperen op de toekomst. Blijf dus duidelijk en helder en laat je vriend duidelijke keuzes maken. Als hij dat niet wil, zegt dat iets over hoe hij in jullie relatie staat en zul je dat als belangrijk gesprekspunt moeten nemen.

Wijsheid gewenst!

Drs. Els van Dijk

Lees meer artikelen over:

verkering