Mag niet stoppen met de pil

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb een probleem. Sinds 1997 slik ik de pil omdat zonder de pil de menstruatie zo hevig was dat ik bloedarmoede kreeg. In 1998 kreeg ik verkering en ben ik met de pil gestopt, omdat ik vond dat je dan meer in de verleiding zou komen om geslachtsgemeenschap te hebben. Het ging mis en ik kreeg daardoor weer zo hevig bloedverlies dat ik een aantal maanden op bed heb gelegen omdat ik nog maar 1 Hb had van 4,8. Ik moest van de dokter dus weer beginnen met de pil. Nu ruim drie jaar verder zijn wij verloofd en hopen volgend jaar februari te gaan trouwen. Mijn vraag: Hoe kan ik nu verantwoord kinderen krijgen zonder dat het gepland is. Ik mag niet zomaar weer stoppen met de pil.

Antwoord

Eigenlijk zeg je dat je het kinderen krijgen maar moet laten komen zoals het komt, dat dat de beste methode zou zijn. Iedere nieuwe zwangerschap vraagt echter om een voorbereiding daarop. Als het goed is dan zal een echtpaar na de trouwdag open staan voor een zwangerschap. Als de baby er is, dan heeft dit kindje eerst alle zorg en aandacht nodig. Bovendien is het ook belangrijk dat de moeder eerst weer op krachten komt, alvorens weer open te staan voor een nieuwe zwangerschap.

Alle dingen in dit leven moet je op een verantwoorde manier doen. Verantwoord wil ten diepste zeggen; antwoorden op zoals de Heere God het bedoeld heeft. Als jullie trouwen, dan is het goed om te stoppen met de pil in de hoop dat je zo gauw mogelijk zwanger wordt omdat je anders weer zo'n last krijgt van dat hevige bloedverlies. Dat heeft dan toch niets met plannen als zodanig te maken: mensen die plannen proberen van te voren het kindertal en de tijd waarop een zwangerschap tot stand moet komen te plannen. Jouw reden om de pil te gebruiken en ook te stoppen is toch een heel andere!

Ali Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

de pilgezinsvorming