(...) Is het gebruik van de titel "profeet" door Christenen voor Mohammed wel ve...

prof. dr. P. A. Siebesma / Geen reacties

Vraag

Ik schrijf naar aanleiding van het antwoord van prof. Siebesma op 03-04-2006, waarin hij naar Mohammed als "de profeet Mohammed" verwijst. Is het gebruik van de titel "profeet" door Christenen voor Mohammed wel verantwoord, aangezien wij hem niet als een profeet beschouwen? Ik ben bang dat we het risico lopen dat door dit constante gebruik van deze titel, vooral ook in de media, mensen zullen gaan geloven dat Mohammed inderdaad een echte profeet was.

Antwoord

Je hebt helemaal gelijk. Als ik aan de profeet Mohammed denk, dan denk ik automatisch aan de valse profeet Mohammed. Maar ik geef toe dat niet iedereen die associatie maakt en dat dan de indruk gewekt kan worden dat wij als christenen Mohammed ook als een profeet van God beschouwen, wat beslist niet het geval is.

Prof. dr. P. A. Siebesma