De wet des Heeren, bekerende de ziel

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Als ik het goed heb zegt dominee Van den Brink dat de wet niet tot Christus leidt (maar het evangelie). Dat denk ik ook. Maar hoe moeten we dat vers uit Psalm 19 dan zien: “De wet des Heeren is volmaakt, bekerende de ziel”?

Antwoord

Met “de wet” wordt in Psalm 19 Gods Woord bedoeld, aldus ds. Pieters op Psalmboek.nl:

"Het gaat nu over de wet. Ik heb al eerder geschreven dat je bij het woord ‘wet’ in de Bijbel niet altijd moet denken aan de Tien Geboden. Het gaat ook in deze Psalm (volgens de kanttekeningen) over ‘Gods heilig Woord’. Het Hebreeuwse woord voor ‘wet’ is thorah en betekent: onderwijzing / aanwijzing. God wijst ons in Zijn Woord de weg aan die we hebben te gaan, soms heel praktisch, soms heel geestelijk. Daarom kan hetzelfde woord worden gebruikt voor de geboden die ons dagelijkse leven sturen, en ook voor de geloofswaarheden over verzoening en zaligheid."

De kanttekeningen bij de Statenvertaling zijn ook duidelijk.

1 reactie
Samanthi
Het is heel lastig dat in veel vertalingen één woord gebruikt wordt voor meerdere betekenissen, net als Heere/HEERE en hier weer wet, er staat duidelijk Thora, dit zou voor de HSV of GBS een uitdaging zijn, om deze woorden en nog vele anderen naar hun waarde te schatten.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.