Teleurgesteld in vriend van dochter

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Mijn lieve dochter van nog geen 20 jaar heeft sinds een aantal maanden voor het eerst verkering. Ze is altijd terughoudend geweest wat betreft jongens, en er waren er al veel de revue gepasseerd (ze is een prachtig meisje en krijgt daardoor ook altijd veel aandacht), maar zij deden na verloop van tijd allemaal weer af omdat mijn dochter aangaf gewoon vrienden te willen zijn. Ze is kieskeurig en voorzichtig wat betreft jongens en dat siert haar alleen maar. Nu heeft ze eindelijk een goeie jongen, ook uit een christelijk gezin met normen en waarden. Waar haar vriendinnen bijna allemaal al seksueel actief zijn hebben zij de keuze gemaakt hiermee te wachten. Hij is altijd goed voor haar geweest en heeft haar altijd met respect behandeld.

Maar nu kwam mijn dochter helemaal in tranen naar me toe. Ze vertelde dat haar vriend haar had opgewacht na haar werk en haar in tranen had verteld dat hij de avond ervoor op een feestje gezoend had met een ander meisje. Hij wist hier zelf niets meer van omdat hij dronken was. Maar iemand anders, die ook op het feestje was, had het gezien en het hem verteld. Hij was zelf zwaar in shock toen hij het hoorde en ontzettend boos en verdrietig. Hij wilde het meteen opbiechten aan mijn dochter en daarbij gaf hij ook aan voor haar helemaal te stoppen met drinken. Zijn ouders weten het ook en hebben er erg verdriet van omdat zij erg gehecht zijn aan mijn dochter.

Ik ben zó boos!! Het doet zoveel pijn om haar zo verdrietig te zien! Hij had een lot uit de loterij met haar en kon echt in zijn handjes knijpen met haar! En nu, na nog geen halfjaar, verpest hij dit al. En het verhaal van “ik was dronken en ik weet er niks van”, sorry maar die vlieger gaat voor mij niet op. Je bent er zelf bij en verantwoordelijk voor je eigen acties. Het bewuste meisje was trouwens ook gewoon op de hoogte van hun relatie, dus zij is echt ook ontzettend fout bezig! Mijn dochter haar hart is gebroken, maar ze wil niet dat de relatie stopt. Ik heb haar gezegd dat ik denk dat hij eerst aan zichzelf moet gaan werken voordat hij überhaupt een relatie aangaat en dat zij dit niet hoeft te pikken en een duidelijk statement mag maken. Maar uiteindelijk is het wel háár keuze.

Wat voor advies zou u haar geven? Ze wil hem echt niet kwijt. Ik vind het zo ontzettend sneu voor haar... ze is zo'n lieve goede meid en leert net echt de liefde kennen en dan breekt hij haar hart!! Ze zegt dat hij er echt zelf niet goed van is en intens verdrietig en dat hij dit nooit gewild heeft, maar dan flík je zoiets niet lijkt me!

Antwoord

Beste moeder van een jonge dochter, U beschrijft op treffende wijze hoezeer u teleurgesteld bent in de vriend van uw dochter. U beschrijft uw dochter als een serieus, lief en ook mooi meisje met veel verantwoordelijkheidsgevoel. Ze heeft een relatie met een jongen en ze wil daar ook heel serieus mee omgaan. Zowel u als de ouders van hem zijn blij met de relatie. En nu is het ineens zo heel anders gegaan. Op een feestje heeft hij een ander meisje gezoend. Hij zou het zelf niet geweten hebben omdat hij te veel gedronken had maar iemand heeft het hem verteld.

Het gemene vind ik ook dat dat meisje wist dat hij een relatie had. Hij heeft er zelf meteen heel veel spijt van gehad en hij is de volgende ochtend meteen naar uw dochter toe gegaan om het haar te vertellen en te laten weten hoezeer het hem spijt. U schrijft: “Hij was zelf zwaar in shock toen hij het hoorde en ontzettend boos en verdrietig. Hij wilde het meteen opbiechten aan mijn dochter en daarbij gaf hij ook aan voor haar helemaal te stoppen met drinken.” Ik moet zeggen dat ik dat wel erg sportief van hem vind. Het zou erger geweest zijn als hij niets verteld had en uw dochter het via via ter ore was gekomen.

Het lastige is dat zulke dingen niet meer terug te draaien zijn. Maar je kunt er wel veel van leren. Het spreekwoord zegt niet voor niets dat ondervinding de beste leermeester is. Pas als het gebeurd is, besef je de diepe impact ervan. En onderschat de satan niet. Van te voren laat hij de zonde zo klein mogelijk zijn zodat het dan allemaal niet zo erg lijkt. Het gemene van de satan is dan dat hij achteraf de zonde zo groot mogelijk laat zijn alsof er geen vergeving meer mogelijk is.

De vriend van uw dochter is nog jong. En als je jong bent dan maak je fouten. Ik heb de indruk dat zijn spijt echt oprecht is. Hij zal dan ook niet gauw nog een keer zo’n fout maken. Wat zou de Heere Jezus in zo’n situatie zeggen? Ik denk iets in de trant van: “Ga heen, en zondig niet meer.”

Op zich vind ik dat de relatie niet uit hoeft te gaan. Het is erg wat er gebeurd is. Hij zal nu echt het vertrouwen van uw dochter moeten zien te herwinnen. En als je verkering hebt dan ga je ook niet meteen de volgende week trouwen. Ik bedoel daarmee te zeggen dat hij in de komende tijd kan laten zien dat zijn spijt oprecht is en of hij er echt voor wil gaan dat het nooit meer gebeurt. En uiteraard mag uw dochter laten blijken dat dit in de categorie valt van: eens maar nooit weer. Want dan gaat het echt voorgoed uit.

Ik hoop van harte dat u hier achter kunt staan. Ik heb namelijk het gevoel dat uw dochter nog veel van haar vriend houdt. En het moet niet zo zijn dat zij (onder genoemde voorwaarde) misschien toch nog verder wil gaan maar dat ze dan weerhouden wordt door u. Ik vind dat deze jongen die het de volgende ochtend meteen zelf is komen vertellen dat hij met een ander meisje gezoend heeft en daar echt spijt van heeft, een tweede kans verdient. In de komende tijd zal dan wel blijken of hij zijn woord houdt of niet.

Alie Hoek-van Kooten