Zoon hoort alleen bijbel aan tafel

Ds. J.A. van den Berg / 13 reacties

Vraag

Wij vinden het een goed gebruik om na het eten als gezin de Bijbel te lezen. We zijn dat van huis uit ook gewend. Verder lees ik zelf veel tussendoor de Bijbel via een leesplan. Maar onze volwassen zoon hoort het alleen aan tafel. Verder is hij niet heel erg geïnteresseerd. Hij leest ook ‘s avonds geen dagboek of Bijbel. En op deze leeftijd dat verplichten, kan niet meer lijkt ons. Een goed gesprek of een opmerking proberen we zeker te voeren als de opening daar is, dan is hij welwillend. Je merkt dan snel een beetje milde ‘afweer’ van, “moet dat nu, of klaar nu, stop nu maar.” Hij vindt het fijn voor ons dat wij onze troost hebben gevonden in het offer van Christus voor ons persoonlijk, maar hij heeft er geen behoefte aan, het doet hem niks. Dat geeft veel verdriet.

Wij zitten met de volgende praktische vraag: hoeveel zin heeft het om de Bijbel van a-z te lezen op deze momenten aan tafel. We zijn nu in de profetieën aan het lezen: de last van Egypte, de last van... enzovoorts. Ik hoor mezelf praten en denk: wat heeft dit voor zin. Hier heeft onze zoon niks aan, hij snapt er toch niks van. Werkt dit niet averechts? Kunnen we niet beter iets anders lezen wat meer aanspreekt en verduidelijkt, bijvoorbeeld het boek “Rondom de enge poort” of iets dergelijks.

Een dagboek waar er heel veel van zijn is vaak erg selectief en met de geijkte dingen en uitdrukkingen. Weinig die heel kernachtig de spijker op de kop slaan. We willen ook niet iets in gang zetten wat onge(be)dachte gevolgen heeft, zodat onze zoon nooit meer uit de Bijbel hoort of selectief wordt in wat er gelezen wordt. De hele Bijbel is van belang en Gods geïnspireerde Woord. Wat is uw advies hierin?

Antwoord

Een verdrietige situatie inderdaad voor jullie als ouders. Wel positief dat hij aan tafel bij het Bijbellezen is. Ik kan begrijpen dat jullie bepaalde gedeelten in deze situatie voor hem als minder nuttig ervaren. Het lijkt me niet verkeerd om die gedeelten niet te lezen waar hij bij is. Er zijn veel gedeelten in de Bijbel die wel aanspreken. Mogelijk kunnen jullie een kort gedeelte uit de Bijbel lezen en een kort uitleggend stukje erbij. “Rondom de enge poort” zou inderdaad kunnen. Zelf vind ik J. C. Ryle ook vaak duidelijk en kernachtig. Wij lezen regelmatig zijn dagboek met de titel “Gouden momenten.” Het lijkt me wel belangrijk om na te denken hoe deze verandering over zal komen bij jullie zoon en dit eventueel aan hem uit te leggen.

Gebed voor jullie zoon en het leven met de HEERE voorleven blijven van groot belang. De HEERE is machtig en genadig om jullie zoon op Zijn tijd en wijze te bereiken.

Ds. J. A. van den Berg,
Sint Anthoniepolder

13 reacties
Tonny
Snapt hij de bijbel waaruit gelezen wordt? Ik denk dat veel volwassenen niet inzien dat de statenvertaling écht moeilijk te begrijpen is voor onze jeugd.
Als voorbeeld: toen wij thuis de sv lezen, kregen we alleen maar vragen als 'wat betekent dat woord, ik snap de zin niet, wat staat er nou?'

Nu we de 'bijbel in gewone taal' lezen, krijgen we veel meer inhoudelijke vragen over het te lezen gedeelte. Mijn kinderen zijn 10 en 12. In jullie geval is de HSV misschien beter passend. Hoewel ik zelf de bijbel in gewone taal ook prettig vindt. Sommige gedeelten komen veel beter bij mij binnen, omdat de taal zo hedendaags is.
Niet alle vertaalde woorden vind ik even passend. Zoals het 'Heer' ipv 'Heere' en veel 'je/jou' ipv u. Maar dat verander ik zelf tijdens het lezen.

Begrijpen wat je leest/ wat er gelezen wordt is zó belangrijk.
dorpeling
@Tonny, om die reden overstappen op een gewone taal bijbel vind ik persoonlijk wat makkelijk. Je kunt je ook verdiepen in de taal, net zoals je soms moeite doet om een studieboek oid door te nemen.

En zo moeilijk is het helemaal niet hoor!
Waar een wil is, is een weg.
Zv70
@dorpeling Mijn voorstel zou zijn om niet híer de gaan discuseren over bijbelvertalingen. Advies van Tonny om kritisch na te denken over een andere vertaling is m.i. passend en waardevol.
Zv70
Punt is wellicht ook dat er niet zo heel veel 'wil' is...
Davinci83
@Zv40. precies dat is het probleem; hij zal daar niet uitgebreid voor gaan studeren.

Ik blijf het een vreemd argument vinden dat men dan maar extra moeite of studie moet gaan doen om te begrijpen wat er staat ipv. Gods woord up-to-date (lees: zo bereikbaar mogelijk) te houden voor de huidige en toekomstige generaties ipv. te verwaarlozen. Als men exact wil weten wat er staat en elk woord telt dan zal kan men altijd nog (niet alleen de SV) de andere versies ter hand nemen.
Als je om 18:30 vermoeid over je andijvie zit te starten dan moeten de woorden moeiteloos binnen kunnen komen.
Samanthi
@Eens met Tonny en anderen, een eenvoudige vertaling kan al veel dicherbij komen.

Hoewel rondom de enge poort een prachtig boek is, is het juist voor mensen die blijven dralen rond de poort(bekering) dat is niet van toepassing bij jullie jongen, is niet juist Gods Woord als het middel om tot God geleidt te worden?

Je zou kunnen kiezen om de ene x uit het OT te lezen en de andere x het NT.
Zo heb je afwisseling.
Blijf iig uit de Bijbel lezen met jullie jongen.
Hij is getrouw!
Tonny
@dorpeling, dan maar de bijbel in de grondtekst gaan lezen. Beetje in de oude talen verdiepen, waar een wil is...
Marinam
Als je zoon volwassenen is, kun je wellicht aan hem vragen welke ideeën hij heeft over wat er aan tafel gelezen wordt. En dan zou ik niet te kritisch zijn over een vertaling, in je eigen tijd lees je zelf toch wel een vertaling die passend is voor jezelf.
Jesaja40
Zelfs al zou de Bijbel in het Hebreeuws gelezen worden zijn veel passages die velen niet aanspreken. Dat is op zich geen enkel probleem en vele profetieën zijn gericht aan mijn volksgenoten die begrijpen wat er staat richting onze vijanden en onderdrukkers.

In de regel is dat niet een-op-een te vertalen naar de situatie van nu. Velen onder u hebben daar moeite mee en houden toch vast om van huis uit geleerd de Bijbel van kaft-tot-kaft voor te lezen. Je worstelt jezelf door een brei van moeilijke teksten (bestaan die wel?) in de hoop dat je er iets van begrijpt.

Is het verkeerd om de (bijna) chronologische volgorde te lezen? Nee, gelukkig niet. Iedere voorlezer heeft een dubbele taak: wat staat er werkelijk en wat voor antwoord zou men geven als er een vraag gesteld zou worden. Het interactief actief Bijbellezen is een typische Joodse aangelegenheid die volop onder ons wordt toegepast.

Voorlezen aan tafel is geen sluitstuk na de maaltijd. Het heeft een functie: lezen en uitleg.

Wie alleen maar leest functioneert als "een wegwijzer". Wie leest en uitleg geeft is "een gids" die met je meeloopt naar de plaats van bestemming. Onderweg legt deze uit wat hij ziet en tegenkomt. Dat is een veel betere weg naar het einddoel waar "een gids" je wil brengen.
dorpeling
Ik wil helemaal geen discussie openen over welke vertaling dan ook, ik zeg alleen dat met wat tijd en moeite de taal van de Bijbel en het verband tussen teksten te zien en begrijpen, voluit de moeite waard is.
De originele tekst is zo diep waardevol en veelzeggend dat ik persoonlijk niet eens een 'makkelijke' vertaling wíl.
Jesaja40
@dorpeling

Wat leuk dat u ook de Hebreeuwse taal machtig bent.
drj
In de tegenwoordige tijd mag een mens blij zijn, dat de zoon uberhaupt luistert. Ik hoop van harte, dat hij ook een persoonlijke relatie met God zal blijken te krijgen. En een heel goed antwoord van de dominee.
Rembrand
Uw geeft aan dat uw zoon volwassen is.
"Hij vindt het fijn voor ons dat wij onze troost hebben gevonden in het offer van Christus voor ons persoonlijk, maar hij heeft er geen behoefte aan, het doet hem niks. "
Het is begrijpelijk dat dit verdrietig voor u is.
Is er ruimte voor hem om te vertellen hoe hij denkt over de zin van het leven? Waar haalt hij troost uit ? Wat zijn voor hem inspiratie bronnen?  Misschien kunnen er gesprekken ontstaan waar u dan een passend deel uit de Bijbel bij kunt zoeken. Samen onderzoeken, luisteren, elkaar respecteren.