Foutje van Ryle

Ds. J.A.J. Pater / 3 reacties

Vraag

In het boek "Christen-zijn in het dagelijks leven" van J. C. Ryle, staat op de laatste bladzijde over het Heilig Avondmaal: “Waarschijnlijk vergeet u dat de aarde de hemel niet is en dat we hier door aanschouwen en niet door geloof wandelen...” Naar mijn idee staat daar een fout en zijn de woorden "aanschouwen" en "geloof" op de ene of andere manier hinderlijk van plek verwisseld. Of kan het ook nog zo bedoeld zijn: Hier (in het Heilig Avondmaal) wandelen we door aanschouwen? Want het is ook iets zichtbaars natuurlijk. Anderzijds zul je in het Heilig Avondmaal naar mijn idee de kern niet zien zonder geloof. Ik heb een uitgave van De Groot Goudriaan in de 16e druk.

Antwoord

Geachte vragensteller,

Ik heb er verschillende Engelse versies bij gepakt, onder andere Practical religion ebook en deze. Maar alle versies hebben daar: "Very likely you are forgetting that earth is not heaven, and that here we walk by sight and not by faith, and must expect nothing perfect." Dus inderdaad: we wandelen door zien en niet door geloof.

Inderdaad is een uitleg zoals je voorstelt wel mogelijk. Maar erg waarschijnlijk vind ik dat niet, omdat het mijns inziens niet zo goed in de loop van het betoog past. Daarom houd ik het erop dat dit een foutje is. Waarschijnlijk een foutje dat Ryle zelf al gemaakt heeft. Waarschijnlijk bedoelde hij inderdaad: We wandelen door geloof en niet door aanschouwen, zoals ook de Bijbel dat zelf zegt. Dat past mijns inziens het beste in de context.

Van harte een wandel in geloof toegebeden, opdat het geloof eenmaal over mag gaan in aanschouwen!

Hartelijke groet,
Ds. J. A. J. Pater

Lees meer artikelen over:

Ryle
3 reacties
AWDB
Bedoeld is 2 Korinthe 5:7 waar staat: Want wij wandelen door geloof en niet door aanschouwen
Refoma
Zo fijn dat Refoweb er is om verduidelijking te geven op vragen zoals deze!
kip
foutje kan ook drukfout zijn............