In de hemel door goede werken

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Ik ben een tiener die de laatste tijd meer over het geloof en de Bijbel wil leren en probeert te studeren. In Efeze 2:8-9 staat dat een mens niet zalig word door goede werken te doen, maar door uit genade door geloof. Ik ben nu eens wat gaan googelen en ik kwam deze verzen tegen. ‭‭

  • Romeinen‬ ‭2:16: "Zo zal het gaan op de dag wanneer God de verborgen dingen van de mensen zal oordelen door Jezus Christus, overeenkomstig mijn Evangelie."
  • 1 Petrus‬ ‭1:17: "En als u Hem als Vader aanroept Die zonder aanzien des persoons naar ieders werk oordeelt, wandel dan in de vreze des Heeren, gedurende de tijd van uw vreemdelingschap."
  • Openbaring‬ ‭20:12: "En ik zag de doden, klein en groot, voor God staan. En de boeken werden geopend en nog een ander boek werd geopend, namelijk het boek des levens. En de doden werden geoordeeld overeenkomstig wat in de boeken geschreven stond, overeenkomstig hun werken." ‭‭
  • 2 Korinthe‬ ‭5:10: "Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat ieder vergelding ontvangt voor wat hij door middel van zijn lichaam gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad."

Dit zijn een paar verzen die ik las. Staat hier in dat je toch wel in de hemel kunt komen door je goede werken? Of lees ik dit nu heel verkeerd? Want ik dacht dat je door geloof in Jezus Christus  in de hemel komt.

Antwoord

Meer daarover kun je lezen in de artikelen met de tag 'Goede werken'.

3 reacties
solascripturaUSA
Je heb een hele goede vraag gesteld en het is zeker een vraag dat iedere christen zich vraagt op een tijd in zijn leven. Het is goed om zo'n belangrijke vraag te vragen want het betekent dat je denkt heel goed over wat je hebt gelezen, en dat je wil de waarheid weten over de bijbel en God.

Ik zal ook schrift gebruiken om je te beantwoorden, maar ik ga jij ook wat vragen stellen:

1. Als het mogelijk is om naar de hemel te gaan zonder de hulp van Jesus, dan wat is het punt van Jesus' leven? En zijn opstanding? Was hij gewoon een goede man? Als dat het geval is, dan waarom zou hij zegen iets zoals we zien in Lukas 9:22?

2. Wat is het punt van de oude testament in de offers die we erin zien gebeuren door de joodse priesters? Er is een bedoeling daarmee, of niet soms?

Nou, om je vraag te beantwoorden, ik ga ook wat meer versen delen uit de bijbel.

Één van de versen die je hebt gedeeld is 1 Petrus 1:17. Nou goed, dat is een leuke passage. Maar als we de hele passage lezen, zien we iets meers. Als we de hele hoofdstuk lezen, lezen we deze dingen.

1. Vers 2: "uitverkoren overeenkomstig de voorkennis van God de Vader, door de heiliging van de Geest, tot gehoorzaamheid en besprenkeling met het bloed van Jezus Christus..." Whoa, wat betekent "besprenkeling met het bloed van Jezus Christus"? Waarom is dat noodzakelijk? Laten we even verder lezen.

"...Die ons, overeenkomstig Zijn grote barmhartigheid, opnieuw geboren deed worden tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden". Ah, nu merken we het doel. Jezus moesten sterven zodat wij kunnen leven, of in dit geval, geboren zijn. Lezen we verder.

"U wordt immers door de kracht van God bewaakt door het geloof tot de zaligheid, die gereedligt om geopenbaard te worden in de laatste tijd." We kunnen wel zien dat we bewaakt zijn door onze werken, klopt? Nee, maar wel door ons geloof. Even verder! Vers 9.

"...en verkrijgt u het einddoel van uw geloof, namelijk de zaligheid van uw zielen." Dus, ons geloof is wat maakt ons goed met God, in niet onze werken. We kunnen dit ook zien in versen 18 en 19.

"in de wetenschap dat u niet met vergankelijke dingen, zilver of goud, vrijgekocht bent van uw zinloze levenswandel, die u door de vaderen overgeleverd is,
19maar met het kostbaar bloed van Christus, als van een smetteloos en onbevlekt Lam." We waren vrijgekocht niet met zilver of goud (of met onze werken), maar met het bloed van Christus!"

Dus we kunnen wel zien dat het niet onze werk is wat maakt ons recht met de Heere, maar het bloed van Jezus onze redder!

Als je wat meer vragen hebben, laat me maar weten. Ik zal mijn best doen om je te helpen! Misschien zal je ook willen kijken naar Hebreeen 10:1-4.

Sorry als mijn Nederlands slecht is, ik kom uit de VS en ik ben al 2.5 jaar Nederlands aan het leren.
Davinci83
Goeie vraag. Mogelijk zit het zo:
Gered wordt je alleen obv het geloof in Jezus. Maar daar is niet alles mee gezegd, want hienjengekeefd hebt speelt vervolgens wel een rol. Afhankelijk daarna zul meer of minder loon vergaderd hebben. Sommige zullen mogelijk vrijwel geen loon hebben ('als door vuur heen', maar zijn wel behouden omdat aan de conditie van behouden worden wel is voldaan: geloof in Jezus. Die zullen 'de minste zijn in het Koninkrijk der hemelen. Daaronder vallen bijvoorbeeld de mensen die een van de geboden ontbonden zal hebben (matt. 5:19). Verder blijft er ook nog een groep mensen over die niet in gelegenheid waren Jezus af te wijzen (babies, gehandicapten, enz) en groepen die niets van Jezus afwassen. Het kan goed zijn dat buiten onze kennisgeving om daar een specifiek beoordelingsprogramma voor geldt zodat het oordeel/beoordeling toch rechtvaardig uitpakt. Mogelijk wordt daarbij puur naar de werken gekeken, maar dat is gissen en wellicht teveel buiten de kaders denken
Samanthi
Ik had honger en jij hebt mij te eten gegeven.

Jakobus 2

26 Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, alzo is ook het geloof zonder de werken dood.

Het is geen voorwaarde, maar gevolg van het geloof in en de liefde voor God en Zijn liever Zoon.