Onderhoudsverplichting meerderjarig kind

Mr. P. M. (Pieter) Oskam / 5 reacties

Vraag

Onze dochter wordt binnenkort 18. Zij moet dan zelf een zorgverzekering regelen en krijgt zorgtoeslag. Als ouder heb je bij een thuiswonend studerend kind onderhoudsverplichting tot je 21e. Houdt dit dan in dat wij haar opleiding, schoolboeken, zak- en kleedgeld en telefoonabonnement betalen tot haar 21e? Ik lees ook elders dat kinderen wel zelf een gedeelte meebetalen via een bijbaan. Wij willen het echter wel zo doen als hoort, maar de regels/gewoonten zijn ons wat onduidelijk.

Wat betalen ouders wel/niet voor een thuiswonende 18-jarige. Wat is redelijk? Wat adviseert u? (Ik ben ook benieuwd naar de afspraken die andere ouders gemaakt hebben.)

Antwoord

Beste vraagsteller,

Vanaf haar achttiende verjaardag is uw dochter meerderjarig. Dit heeft tot gevolg dat zij juridisch geheel zelfstandig aan de maatschappij kan deelnemen. Tegelijk betekent dit niet dat u als ouders geen rol of betekenis meer zou hebben in het leven van uw dochter. Naast een blijvende en hopelijk goede affectieve band zijn ouders verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van 21 jaar niet hebben bereikt. Het maakt daarbij dus in principe niet uit of het kind wel of niet studeert. Ook maakt het niet uit of het kind nog thuis woont of zelfstandig is. Zelfs een getrouwd kind dat de leeftijd van 21 jaar nog niet heeft bereikt valt onder de onderhoudsverplichting, waarbij dan wel met de onderhoudsverplichting van de echtgenoot rekening moet worden gehouden.

De kosten voor levensonderhoud en studie zijn eigenlijk hetzelfde als de kosten van verzorging en opvoeding die u ook hebt betaald toen uw dochter nog minderjarig was. De verplichting bestaat ook wanneer het kind eigen inkomsten heeft en daardoor in zijn of haar eigen levensonderhoud kan voorzien. Eventuele inkomsten (denk aan salaris van een bijbaan of DUO-beurs) van het kind bepalen echter wel de omvang van diens behoefte aan een onderhoudsbijdrage. Er zijn geen vastgestelde normen van de hoogte van wat u als ouders moet bijdragen. Voor het vaststellen van een redelijk bedrag moet u met twee zaken rekening houden: de draagkracht van de ouders en de behoefte van het kind.

Wat kan helpen is om alle kosten van uw dochter op een rijtje te zetten en daarbij ook de kosten van de kost- en inwoning te berekenen (denk aan gemeentelijke belastingen, energie, water, voedingsmiddelen, woongenot). Vervolgens kunt u samen bekijken wat u als ouders in redelijkheid kunt bijdragen. Wat u kunt bijdragen zal afhangen van uw eigen financiële mogelijkheden en hoeveel andere kinderen onderhouden moeten worden. In veel gevallen is het alleszins redelijk om te verwachten dat een achttienjarige een bijbaantje heeft om ook zelf bij te dragen in de kosten, al dan niet voor door haar gewenste extra uitgaven. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de specifieke omstandigheden van uw dochter. De bedoeling is dat er een zeker financieel evenwicht wordt bereikt, waarbij aan de ene kant uw dochter wordt ondersteund, maar u tegelijk als ouders dit wel in redelijkheid kunt opbrengen.

Wellicht dat andere ouders in de reacties nog tips kunnen delen voor hoe zij hiermee zijn omgegaan.

Met vriendelijke groet,
Mr. Pieter Oskam

Lees meer artikelen over:

financiën
5 reacties
dorpeling
Er is een topic over op het forum
https://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=10&t=32561
Zv70
Verplicht te voorzien in studiekosten tot ze 21 zijn? Serieus? Wij hebben met plezier wat (voor ongeveer 1/3) geholpen met de kosten van de HBO opleiding, maar dat waren we dus gewoon verplicht. Haha. Maar als je dat niet kunt is het toch ook een ander verhaal.

Wij konden het wel, maar deden het dus maar beperkt. Verder zorgt men voor zichzelf. Zolang ze ook uit eten kunnen gaan (terwijl het thuis gratis is) kunnen ze ook zelf kleding kopen. Tot hun 18e spaarden we voor de kids. Daarna niet meer.
dorpeling
Exact dat.
Lijkt mij goed dat kinderen leren dat niets gratis is en ze uiteindelijk op eigen benen moeten staan. Ook financieel.
Ze kunnen zorgtoeslag aanvragen, studiefinanciering, reiskostenvergoeding en dergelijke. Wanneer ze dan ook nog een bijbaantje hebben zijn de meeste jongelui prima in staat zelf hun kleding en telefoonabonnement te betalen.

Tenslotte zijn er inderdaad ouders die het zwaar valt om financieel rond te komen. Dan is het m.i. niet meer dan normaal dat het kind zelf ook het nodige bijdraagt in zijn onderhoud.

Kijk wat mogelijk is zou ik zeggen, niet wat 'verplicht' zou zijn.
Davinci83
Alle bonnetjes bewaren en later als ze groot zijn kan dat eventueel (bij (heeeel) goed gedrag) omgezet worden in een gift ;-)
Mare12
De onderhoudsverplichting van ouders naar kinderen toe is vastgelegd in de wet en is dus niet vrijblijvend. Deze loopt in ieder geval door tot 21 jaar en in sommige gevallen nog langer. Het is dus wel degelijk een verplichting, en zeker geen “verplichting”.