Niet preken maar getuigen op werk

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik heb een baan aangeboden gekregen; een erg leuke baan. Nu is het zo dat op het bedrijf trainers/eigenaren staan (die op dit bedrijf hun paarden hebben staan) die onchristelijk zijn en redelijk grof in hun taalgebruik zijn. Kan ik hier werken? Of is het beter om deze werkplek te mijden?

Antwoord

Beste...,

Tja, de vraag is natuurlijk hoe je met ongelovigen omgaat die 'grof gebekt' zijn. Want laten we eerlijk zijn: die kom je overal tegen. Nou kan je natuurlijk zeggen dat je dit soort mensen niet speciaal moet opzoeken in bijvoorbeeld een baan, maar ook dan zou ik kunnen beweren dat heel veel sectoren voor christenen ook niet meer toegankelijk zouden zijn. Want helaas is heel veel 'plat taalgebruik' zo ingeburgerd als ik weet niet wat.

Maar het is ook zo dat heel veel mensen best respect weten op te brengen als je op een goede manier aangeeft hier moeite mee te hebben. Dus alsjeblieft niet door te 'preken' en/of te manipuleren, maar als je het gesprek weet te brengen op wederzijds respect, is er best veel mogelijk. Geef aan dat jij de ander graag respecteert in zijn werk en dergelijke, maar durf dan daarin dan ook om wederkerigheid te vragen.

Eerlijk gezegd is in veel gevallen wereldmijding niet de beste optie, maar je mag wel heel duidelijk zijn over hoe jij in het leven staat en welke dingen en welke spreekwijze jou pijnlijk treffen. Waarbij je ook weer niet op elke slak zout hoeft te leggen; het beste getuigenis geef je door zelf oprecht, zuiver en integer te zijn.

Studenten vroegen mij weleens hoe dat nu met hun christelijke getuigenis zou moeten als ze in een onchristelijke omgeving (zoals bijvoorbeeld de universiteit) zouden belanden. Dan was mijn antwoord ook steevast: ga niet preken en dergelijke, maar laat door je levenshouding zien dat jij anders bent. Dan krijg je vanzelf wel vragen als: waarom roddel jij nooit, waarom ben jij anders op het terrein van seksualiteit, enzovoorts, en dan kan je uitleggen waarom je andere keuzes maakt. Want als de ander je ernaar vraagt, staat hij/zij ook open voor het antwoord. Als je iemand iets opdringt, bereik je eerder het tegenovergestelde.

Lang verhaal kort: wat mij betreft hoef je dus niet bij voorbaat af te zien van die leuke baan; het is maar hoe jij erin staat en hoe je ermee omgaat.

Vriendelijke groet,
Drs. Els van Dijk

Lees meer artikelen over:

contact met niet-gelovigegetuigen