Niet mogen praten over thuis

Redactie Refoweb / 8 reacties

Vraag

Wat als je over iets van thuis niet met andere mensen mag praten, echt absoluut niet? Zit er dan iets verkeerd? Ik kan/durf hier niet te zeggen wat ik bedoel. Wel weet ik dat er dingen thuis zijn die niet goed zitten.

Antwoord

Beste vraagsteller. Als je niet durft te zeggen waar het om gaat, is het voor ons lastig om hierin goede raad te geven. Wat je kunt doen is hier met je predikant, ambtsdrager of arts over spreken en hen om advies vragen. Zij hebben in eerste instantie geheimhoudingsplicht. Maar als het om strafbare zaken gaat, dan adviseren wij om aangifte te doen bij de politie.

8 reacties
dorpeling
Alles van 'thuis', dus ook alle negatieve dingen, hoeven niet aan de grote klok gehangen.
Daar heeft een buitenstaander niets aan en kan er ook niets mee. En nergens is het volmaakt, overal is wel wat.

Zelfs ouders zijn maar mensen, met hun gebreken. Maar het blijven je ouders, dus heb je ze te respecteren en waarderen.

Als er (seksueel) misbruik, lichamelijk geweld met letsel oid speelt wordt het een ander verhaal. Daar moet je niet mee blijven lopen en een vertrouwenspersoon zoeken.
Samanthi
Wat moeilijk... Lieve kind probeer toch iemand te vinden, een schoolmaatschappelijkwerker of via chris.nl, misschien kun je dan samen kijken of er iets mis is of niet, zonder dat iemand er van hoort.
Heel veel sterkte kind.
cbl
Natuurlijk is dit heel vreemd, waarom geen gesprek met anderen.....valt er zoveel te verbergen wat het licht niet verdraagt ? Zorgwekkend, en ook voor jou is het goed om te beseffen dat zwijgen niets oplost.......
VrouwkeZondernaam
Zit er dan iets verkeerd? Ja...want als het goed is heb je niets te verbergen. Zelfs zorgen en problemen zou je moeten kunnen en mogen delen met anderen. Heel veel Sterkte!
Alide
Misschien kun je bellen met een anonieme hulplijn, zoals de kindertelefoon. Of als je volwassen bent de luisterlijn of een andere hulplijn. Dan kun je volledig anoniem je verhaal vertellen en advies vragen wat je kunt doen in de situatie waar je inzit. Sterkte!
Zv70
Het zit je erg hoog, kennelijk. Het klinkt in ieder geval serieus, ernstig misschien ook wel. Je had er beter aan gedaan om het wel concreet te benoemen, zodat je een duidelijker antwoord had gekregen. Je moet dit echt ergens bespreken, hoe dan ook. Desnoods door nogmaals hier de vraag te stellen, maar dan concreet maken. Het is anoniem he. Heel veel sterkte!
tulp
Ja dan zit er iets verkeerd.
Niemand is volmaakt, dat weten we allemaal dus daar kan gewoon over gepraat worden.
Als geheimhouding zo benadrukt wordt, is dat júist een teken dat er iets niet goed zit.

De Heere God heeft niets met geheimen.
Jij mag praten met wie jij wil over wat je voelt, denkt, doet.
Sterkte!
bootje
Ik denk dat de vraagsteller zelf de vraag beantwoord.

‘Wel weet ik dat er thuis dingen niet goed zitten’

Hopelijk vindt je een wijs en integer persoon waar je tegen kan vertellen waar het omgaat.

Zeker, niet alles hoeft aan de grote klok. Anderzijds, dingen die het daglicht niet kunnen verdragen of niet goed voelen zijn ook niet goed. Zet daar een spreekverbod op, en ieder weldenkend mens begrijpt dat daar dingen mis gaan.

Dat mijn kinderen weleens iets vertellen over thuis wat ik ook liever niet aan de grote klok hangt, is nooit van dien aard dat er over gezwegen MOET worden. Alleen heb ik zelf liever niet dat een ander hoort dat ik ook gewoon een mens ben. Die fouten maakt. En dat is van een hele andere aard, dan aanvoelen dat er dingen mis zijn en dat er dan niet over gesproken mag worden.