Jonkvrouw trouwen

Ds. H. van der Ham / 1 reactie

Vraag

Wat wordt bedoeld met de volgende woorden uit Jesaja 62:5: "Want gelijk een jongeling een jonkvrouw trouwt, alzo zullen uw kinderen u trouwen?"

Antwoord

Beste jongere,

Het is goed dat je het vraagt. Jesaja 62:5 is een erg moeilijke tekst. Israël/Sion is in ballingschap. Sion was verlaten; ze heette “de Verlatene”. Ze was namelijk door de Heere verlaten. Maar er komt een grote omkeer. Sions heil komt - de terugkeer uit de ballingschap. Aan de duisternis/lijdensnacht komt een einde. De Heere zal haar weer beminnen. Hij neemt haar aan als vrouw. Hij zal haar huwen, Hij zal haar Zijn liefde betonen. Hij heeft (weer) een welgevallen aan haar. Hij beschermt haar. "Gelijk een jongeling een jonkvrouw trouwt, alzo zullen uw kinderen u trouwen." “Uw kinderen”, zijn de apostelen, oudsten en predikers. De Heere zal hun pastoraat en prediking gebruiken en zegenen. Hij zal wonderen doen. Hij zal nog velen toebrengen. Hij zal jongeren (en volwassenen) trekken. Hij zal zondaren bearbeiden tot het eeuwige leven. Hij gebruikt daarvoor dienaren. De Heere zal Zich verblijden over Zijn kerk, als een Bruidegom over Zijn geliefde.

Hartelijke groet,
Ds. H. van der Ham

1 reactie
Samanthi
Het woord wat hier vertaald is met jonkvrouw staat op andere plaatsen als dienstmaagd of maagd.

Google eens op h1330 strongs