Afwijkende mening over gebed

P. Speelman / Geen reacties

Vraag

Je ziet vaak oproepen op bijvoorbeeld social media om voor iets of iemand te bidden. Dan wordt daar massaal voor gebeden. Ik snap dat het voor de desbetreffende personen fijn is dat aan hun situatie aandacht wordt gegeven, maar waarom zou God dat nodig hebben? Gaat God dan eerder ‘actie’ ondernemen als daar veel voor wordt gebeden? Met andere woorden: laat God Zich beïnvloeden door de hoeveelheid en intensiviteit van gebeden? Hoe zit het dan met andere ernstige zaken waarvoor minder aandacht is? Als dat zo is, zou dat zeer vreemd zijn. Behalve dat het fijn voor de betreffende personen is, kan ik me geen God voorstellen die Zich hierdoor laat beïnvloeden.

Antwoord

Beste briefschrijver,

Je ziet, het heeft even geduurd voordat ik reageerde. Dat heeft ook zeker met jouw vraag te maken. Best wel een moeilijke vraag. Een mooie vraag, maar wel een waar ik mijn gedachten over moest laten gaan. Ik heb namelijk een iets afwijkende mening over gebed dan doorgaans door christenen gedacht en gedaan wordt. Ik zet, net als jij, mijn vraagtekens bij het ‘nut’ van gebed voor mensen of situaties in het algemeen.

Gebed is voor mij in de allereerste plaats spreken met God de Vader. Met de Heere spreken over alles wat mij bezighoudt. Alles met Hem delen en bidden om Zijn stem te mogen verstaan. Ik zie dat ook terug in de gebeden van Job (Job 7 en Job 42), Jona (Jona 2:1-2), Hannah (1 Samuel 1:11), David en de (lof)psalmen (Psalm 8, Psalm 113-118, Psalm 135-136, Psalm 146-150) en bij Jezus (Johannes 17) en Paulus (bijv. Fil 4:6-7 en vele andere gebeden voor de gemeenten die hij liefhad). Noodkreten, lofzangen, verlangens, bewogenheid, beloften enzovoort. Nagenoeg altijd gaat het om concrete zaken. Gebed keert altijd weer terug als een gebod.

Bidden voor de zieken? Ik weet het niet. Maar bidden voor die éne zieke, waar je bewogen om bent, soms niet om kunt slapen, bidden en misschien vasten, net zolang tot je het over kunt geven en los kunt laten, een opdracht of verhoring hebt ontvangen. Dat lijkt mij een bijbels gebed. Ons gebed is vaak een vraag om een doel te bereiken. Dat iemand beter mag worden, of zwanger mag raken of..., nou vul maar in. Veel mensen bidden: “Heere, wilt u...”  en dan komt het verzoek. Deze vorm van bidden komen we niet of weinig in de Bijbel tegen. In Gods Woord gaat het om het delen van het hart met onze Heere.

Ik wil je iets vertellen. Ooit was ik op reis naar huis en had nog een lange rit voor de boeg. Omdat ik trek had stopte ik bij een McDonald’s voor een snelle hap. Er stond een lange rij voor mij en ik had al spijt dat ik gestopt was. Voor mij stond iemand die maar moeilijk duidelijk kon maken wat hij wilde hebben. Het brandde mij in. Het meisje dat bediende werd ook steeds gestrester. Toen dacht ik aan een oude broeder die altijd zegende. In stilte begon ik dat meisje te zegenen en daardoor verdween ook mijn irritatie en stress en werd ik weer rustig. Toen ik (eindelijk) aan de beurt was en mijn bestelling doorgaf zag ik het gezicht van dat meisje alsof ze wilde zeggen: “Hè hè, eindelijk een gewoon iemand.”

Dat doet zegenen. Daarom zou ik je willen meegeven, ga zegenen. Zegen je geliefden. Zegen de oudsten of ouderlingen van je gemeente of kerk, zegen de mensen die vervolgd worden, zegen je buren, zegen Israël. Als je zegent hoef je het niet aan te vullen met een ‘wensenlijstje’. God weet namelijk wel wat belangrijk is voor de mensen die jij zegent (Mattheus 6 vers 6-8).

Ik wens je veel Zegen toe op je levensweg.

Piet Speelman