Eerst naar kerk, daarna pretpark

N.J. Teerds / Geen reacties

Vraag

Over een poosje hebben we met onze gemeente bondsdag. We hopen eerst naar de kerk te gaan en daarna iets leuks te gaan doen. Nu is het het idee van de clubleiding om naar MiniMundi te gaan. Naar mijn idee is het een pretpark. Is dit geoorloofd? Graag antwoord van iemand uit de HHK of Ger. Gem.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is altijd bijzonder indrukwekkend om een bondsdag te hebben. Zelf heb ik veel bondsdagen van -16 verenigingen meegemaakt. Indrukwekkend om zo rondom het Woord samen te zijn. In de middag wordt dan meestal een ontspannende activiteit gedaan. Naar mijn mening moet die niet contrasteren met het ochtendgedeelte. Dat betekent dat het soms best een zoektocht naar ontspannende activiteiten is, zeker op een regenachtige dag. Het is trouwens altijd verstandig om bij een buitenprogramma ook een alternatief voor een binnenprogramma achter de hand te hebben. Het is mijn ervaring dat er zeker wel mogelijkheden zijn. Dat hangt ook wel af van de leeftijd van de deelnemers.

Om te weten wat MiniMundi is heb ik de website bekeken. Het blijkt om het oude Miniatuur Walcheren te gaan, maar dan wel uitgebreid met een binnenspeelgedeelte en een pretpark. Ik denk dat hier een spanningsveld met het ochtendgedeelte ligt.

Nu je vraag: Is het geoorloofd? Ik weet niet of dit een persoonlijke vraag is, of dat je dit als een van de leidinggevenden vraagt. Het gaat om een kerkelijke vereniging. Dat geeft grenzen aan. Is het nu zo dat je als leiding eraan twijfelt of MiniMundi wel een passende activiteit is, dan zou ik zeggen: bij twijfel niet inhalen... Doe het dan niet en zoek nog even verder.

Misschien zijn er ouders die met hun kinderen wel naar dit pretpark gaan. Dat is echter geen argument. Een kerkelijke vereniging moet voorzichtig handelen en heeft ook een voorbeeldfunctie. Kom je er niet uit? Vraag het dan aan de kerkenraad, die immers de verantwoordelijkheid voor het jeugdwerk draagt.

Een fijne en gezegende bondsdag mét daarna gezellige en verantwoorde activiteiten toegewenst!

N. J. Teerds