Boom des levens in Hof van Eden

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Zonder zonden hadden Adam en Eva eeuwig kunnen (door)leven. Waarom was er dan toch een boom des levens in het paradijs? Deze werd na de val zelfs afgeschermd door engelen met zwaarden. Wat was Gods bedoeling hiermee? En staan die engelen er nu nog (en waar precies)?

Antwoord

Het paradijs is met de zondvloed verdwenen. De boom des levens staat nu in de hemel, het nieuwe Jeruzalem, dat straks als hemel en aarde vernieuwd zullen zijn, zal nederdalen naar de aarde. Lees ook het artikel 'Boom des levens in het paradijs'.

3 reacties
Annetteotte
Ik hoorde een predikant vorige week zeggen dat de boom des levens door God was geplaatst, omdat Hij de mens zelf de keuze wilde geven om te geloven in Hem. De predikant noemde het een achterdeur voor de mens om zich van God af te keren. Wat dus ook helaas zo is gegaan.
Boanerges
Alles wat over de Boom des Levens gezegd wordt (door dominees, Calvijn, Abraham Kuijper of wie dan ook) en met goede en mooie bedoelingen verbonden wordt met “het geestelijke leven” dat niet in de tekst van de Bijbel kan worden terug gevonden is het aanhoren onderzoeken én geloven niet waard. Het is zoals Kuitert al zei: “Al het spreken over Boven komt van beneden” Niemand weet het en daarom kun je het gerust een mysterie blijven noemen. Er is niet op elke vraag een antwoord te vinden.
Jesaja40
Een hele goede vraag wordt hier gesteld.

Er is nog een reden te noemen: wie van de boom des levens at zou de status van onsterfelijkheid ingaan. Dat houdt heel concreet in: de eeuwige staat van zonde.

Het is dus de liefde van de Eeuwige die de mensheid daartegen heeft beschermd totdat de zondvloed over de aarde kwam.