HSV Studiebijbel met groene voetnoten

Herziene Statenvertaling / Geen reacties

Vraag

Tijdens het gebruik van de HSV Studiebijbel vraag ik me af wat de verschillende groene kleuren van de tekstvakken betekenen. Voor- of achterin de Studiebijbel zelf staat geen uitleg hierover. Kan iemand me uitleggen wat het verschil is tussen de groene letters in witte tekst, lichtgroene tekstvakken en donkergroene tekstvakken?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dank voor je vraag. De verschillende kleuren die gebruikt worden in de HSV Studiebijbel binnen de voetnoten corresponderen met de indeling die de oorspronkelijke ESV Study Bible heeft toegepast.

1. De ESV Study Bible kent gewone voetnoten (in de HSV Studiebijbel zonder steunkleur, letters in groen).

2. Er zijn ook noten die betrekking hebben op een groter cluster van bijbelverzen. Die kregen in de HSV een lichtgroene steunkleur.

3. Ten slotte zijn er ook noten die teruggaan zijn op de indeling. Deze noten corresponderen met de indeling die in elke inleiding op een bijbelboek onder het kopje “overzicht” gegeven wordt en worden in de HSV Studiebijbel met een donkergroene steunkleur afgedrukt.  Je vindt bijvoorbeeld bij Markus 1 een donkergroen stukje “1:1-15 Inleiding”.  Dat correspondeert met “Inleiding (1:1-15)” dat op de linkerbladzijde onder “overzicht” staat.

Zo is door de opmaker geprobeerd om de oorspronkelijke indeling intact te houden. Ik hoop dat het daarmee duidelijk is geworden.

Met vriendelijke groet,
Ds. L. B. C. Boot