Tegenstrijdig

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan dominee G. A. van den Brink. In uw antwoord op de vraag “God van de (wan)hoop” zegt u, dat als je het Evangelie leert kennen en geloven, zul je dergelijke ervaringen (zoals verloren gaan aan de kant van de zondaar/heilzame wanhoop) nooit meemaken. Maar in uw antwoord op de “Onwaardigheid (g)een voorwaarde om te geloven” zegt u dat deze bevindingen er zijn dankzij het Evangelie. Dat is toch tegenstrijdig?

Antwoord

Nee, dat is het niet. Het gaat hier om twee verschillende zaken. In de eerstgenoemde vraag gaat het om een voorwaarde (o.a. beleven van het recht) voor het geloof (wedergeboorte). In de tweede vraag die je aanhaalt gaat het om het geloof in het evangelie (na de wedergeboorte). Citaat: “Wie het Evangelie gelooft, beseft hoe verloren zijn toestand onder Gods recht zou zijn, indien hij niet geloofde” (Johannes 3:36).