Verzegeling, inlijving en aanneming der kinderen

dr. J. Hoek / Geen reacties

01-10-2001, 00:00

Vraag

Kunt u iets zeggen over de bewuste verzegeling, de bewuste inlijving in het verbond en de bewuste aanneming der kinderen. Hoe verhoudt zich dat tot elkaar?


Antwoord

De vraagsteller gebruikt tot drie keer toe het bijvoeglijk naamwoord "bewust". Daarmee wil hij of zij naar mijn besef aangeven dat de gelovige aan vele gaven en schatten van het heil deel kan hebben zonder zich dit nog ten volle bewust te zijn. Dat is inderdaad zo, want zodra er door een waar geloof een levende verbinding is gelegd tussen Christus en de mens, heeft hij of zij deel aan het volle heil. In de beleving kan er sprake zijn van een geleidelijke groei in kennis en daarmee ook toenemende bewustwording van "de schat van zegeningen die in Hem ten erfdeel zijn."

Onder 'verzegeling' wordt verstaan de verzegeling met de Heilige Geest, zoals daarover ondermeer in Efeze 1:13 wordt gesproken. Deze verzegeling is een aspect van het werk van de Geest dat bij alle gelovigen plaatsvindt. Het wil zeggen dat de gelovigen beveiligd zijn voor de grote Toekomst van Christus (vergelijk een brief die aangetekend wordt verzonden). Het gaat hier dus niet om een bepaalde ervaring die pas later op de geloofsweg, door gerijpte christenen, zou worden ontvangen.

Voor de volledigheid vermeld ik hierbij wel dat laatstgenoemde opvatting wel wordt aangehangen, bijvoorbeeld door wijlen ds. I. Kievit en bij verschillende oude schrijvers.

De "bewuste inlijving in het verbond" valt mijns inziens samen met de -uit de wedergeboorte in engere zin voortvloeiende- geloofskeuze om Christus aan te nemen als persoonlijke Zaligmaker en dan ook hart en leven toe te wijden aan Zijn dienst. De bewuste aanneming tot kinderen is hier nauw mee verweven. Ziende op Christus mogen we weten dat we in Hem tot Gods kinderen en erfgenamen zijn aangenomen. De Heilige Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen van God zijn.

Dit alles moet niet uiteengelegd worden als verschillende stadia of stations op een heilsweg. Het gaat om verschillende woorden voor de rijkdom van het heil in Christus. Wel is het mogelijk en komt het voor dat, zoals boven al gezegd is, bij een gelovige pas gaandeweg het volle licht over deze rijkdom opgaat en de mist van onwetendheid en onzekerheid langzamerhand optrekt. Maar het zou niet goed zijn hiervan een vaste regel te maken. De Heilige Geest kan ook in één keer dat volle licht doen doorbreken.

Met vriendelijke groet, ds. J. Hoek

Lees meer artikelen over:

ds. I. Kievit
Dit artikel is beantwoord door

dr. J. Hoek

  • Geboortedatum:
    04-09-1950
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
54 artikelen
dr. J. Hoek

Bijzonderheden:
Chr. Hogeschool Ede

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik heb even een vraag over het spreken van een predikant in de erediensten. Ik hoorde pas geleden een predikant uit de Oud Ger. Gemeente. De manier waarop die dominee zijn stem gebruikte, daar schrok ...
47 reacties
30-11-2012
Bij de Gereformeerde Gemeente in Nederland noemt men de Gereformeerde Gemeente, Synodaal! Waarom is dit? Bij mij staat het begrip Synodaal heel anders bekend.
Geen reacties
30-11-2005
Van Messias belijdende Joden kreeg ik een link met een soort bijbelstudies. Zij gebruiken bepaalde studiemethodes om Bijbelstudie te verrichten. Hoe moet ik hier tegenaan kijken? En kunt u misschien m...
1 reactie
30-11-2012
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering